احتمالاً شمایی که الان دارید این مقاله را میخوانید، ساعتها و روزها در مورد روشهای مختلف پولدار شدن و چگونگی راه اندازی یک کسب و کار پردرآمد فکر کردهاید. احتمالا به این نتیجه رسیدهاید، که راه اندازی کسب و کار اینترنتی میتواند بهترین گزینه باشد! خب تا حدودی به نتایج خوبی رسیدهاید. اتفاقاً ما هم در این مقاله قصد داریم، تا شما را برای راهاندازی کسب و کار اینترنتی موفق راهنمایی کنیم و مراحل آن را قدم به قدم با شما مرور کنیم. پیشنهاد میکنم قبل از خواندن ادامه مقاله، حتما ویدیو زیر را ببینید تا دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.
در ادامه به شما میگوییم که چطور یک ایده خوب برای راهاندازی کسب و کار پیدا کرده و در مورد آن تحقیق کنید. بعد هم در مورد روشهای کسب درآمد و جذب مشتری برای کسب و کار اینترنتی توضیحات خوبی را دادهایم. به طور کلی این مقاله هر اطلاعاتی که برای کسب درآمد از اینترنت نیاز دارید را به شما آموزش میدهد.
راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق چگونه است؟
برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق، لزوماً نباید دیجیکالا باشیم! بسیاری از کسب و کارهای آنلاین دیگری هم هستند، که شاید به اندازۀ دیجی کالا، شناخته شده نباشند؛ اما سودآوری بالایی دارند و در حوزۀ کاری خودشان بسیار خوب عمل میکنند.
برای مثال، فروشگاه آس بوتیک را در نظر بگیرید. این فروشگاه ابتدا یک کسب و کار کوچک در شهر انزلی بود، بعد از مدتی صاحب فروشگاه به فکر افتاد تا کسب و کار خود را از طریق اینترنت گستردهتر کند؛ به این ترتیب صفحۀ اینستاگرامی فروشگاه آس بوتیک را ایجاد کرد. پس از مدتی، با اعتمادی که آسبوتیک از مشتریان خود به دست آورده بود، توانست کسب و کار خود را بزرگتر کند. حالا مشتریان فروشگاه آس بوتیک فقط به کسانی که از جلوی مغازه رد میشوند محدود نمیشود؛ بلکه مشتریان این فروشگاه از تمام نقاط کشور میتوانند باشند. از طریق همین کسب و کار اینترنتی، روز به روز بر تعداد مشتریان آس بوتیک اضافه میشود، درآمد آن افزایش پیدا میکند و ممکن است تا چند وقت دیگر شعبههای دیگر آن هم افتتاح شوند.
پس خیلی فرقی نمیکند که شما صاحب یک ایدۀ جدید و استارتاپی باشید، کسب و کار کوچک یا خانگی خود را داشته باشید و یا حتی خدماتی مثل تعمیرات یخچال ارائه دهید؛ در هر صورت با آوردن کسبوکارتان به دنیای وسیع اینترنت میتوانید آن را توسعه دهید و کسب و کار آنلاین خودتان را داشته باشید (البته به شرطی که راه و چاه آن را بدانید). در ضمن پیشنهاد میکنیم، مقاله فروش از طریق اینستاگرام را مطالعه کنید.
در اینجا برای شما یک پیشنهاد فوقالعاده دارم که میتواند اطلاعات جامعتری را، در مورد جوانب مختلف یک کسب و کار و نحوۀ مدیریت بخشهای مختلف آن در اختیارتان بگذارد: مقالۀ «آمیخته بازاریابی: نگاهی جامع به استراتژی یک کسب و کار» در وبلاگ نوین.
مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی
سوالی که خیلی از افراد، از ما میپرسند این است که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از کجا باید شروع کنم؟ همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، این کار هم مانند کارهای دیگر اصول و مراحل خاص خودش را دارد. با دانستن این مراحل، تصمیمات بهتری میتوانیم بگیریم. در این بخش با 6 قدم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا میشویم. همین حالا، یک قلم و کاغذ بیاورید و همۀ مراحل را یادداشت کنید تا جلوی چشمتان باشد.
قدم اول: قبل از راه اندازی کسب و کار، خودتان را بشناسید
فرض کنید شما فردی ریسکپذیر و خلاق باشید و بخواهید در یک شرکت بهعنوان حسابدار، کارهای روتین روزانه را انجام دهید. یا مثلا به هنر علاقه داشته باشید و الان در یک شرکت فنی مشغول به کار باشید. چه اتفاقی میافتد؟ احتمالا، بعد از مدتی دچار خستگی و بیانگیزگی میشوید.
بیایید در همین قدم اول با خودمان روراست باشیم و ببینیم آیا کاری که میخواهیم شروع کنیم همانی است که همیشه دلمان میخواسته؟ منظورم این است که صرفاً هدفمان را پول درآوردن نبینیم. سعی کنیم کاری را شروع کنیم که با روحیات و علاقههای شخصی ما سازگار باشد. علاقه موتور محرک ما برای ادامۀ مسیر است. اگر به کاری که میکنیم علاقه نداشته باشیم، بعد از مدتی ممکن است با وجود درامد خوب، دیگر دل و دماغ کار کردن را نداشته باشیم.
پس بهتر است که قبل از شروع کار، علایق و سلیقههای شخصی خودتان را بسنجید و بعد از اینکه خودتان را شناختید، تصمیم بگیرید که کار کردن در کدام زمینه برای شما بهتر است. راه اندازی یک صفحۀ هنری یا یک فروشگاه اینترنتی با کلی محصول مختلف یا وبلاگ تخصصی؟
اگر هنوز تصمیمی دربارۀ کسبوکارتان نگرفتهاید، پیشنهاد میکنم این سوالات را از خودتان بپرسید تا به نتایج بهتری برسید:
- من چه مهارتهایی دارم؟
- چه چیزی در من باعث ایجاد شور و اشتیاق میشود؟
- در چه زمینهای تخصص دارم؟
- چقدر حاضرم خرج کنم؟ (با توجه به اینکه خیلی از بیزنسها هم هستند که شکست میخورند)
- چقدر سرمایه لازم دارم؟
- سبک زندگی من به چه شکلی هست؟
- چه اولویتها و ارزشهایی در زندگی دارم؟
- اصلاً آمادگی شروع کار جدید را دارم؟
نکته: هنگام پاسخ دادن به سوالات، با خودتان صادق باشید!
ریچارد برانسون: «من هرگز برای بدست آوردن ثروت، کسب و کاری را راه نمی اندازم؛ چرا که میدانم، اگر کاری که از آن لذت میبرم را انجام دهم، ثروت از راه میرسد.»
قدم دوم: ایده کسب و کار اینترنتی خود را پیدا کنید
اگر کسب و کار خودتان را دارید و میخواهید آن را از طریق اینترنت گسترش دهید که هیچ؛ میتوانید وارد مرحلۀ بعدی (قدم سوم) شوید. اما اگر هنوز ایدهای برای شروع کسب و کار اینترنتی ندارید، خیلی خوب به این بخش توجه کنید.
ایدهها از کجا میآیند؟
اطراف ما، پر از ایدهها و الهامات مختلفی است، که میتواند زندگی ما را متحول کند. اما متاسفانه، بیشتر ما آنها را نمیبینیم. بهترین ایدهها از نیازهای سادۀ ما میآیند. میپرسید چطور؟ بگذارید با یک داستان مختصر آن را توضیح دهم.
همۀ ما فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را میشناسیم و شاید بارها از آن خرید کردهایم. اما ایدۀ ساخت چنین فروشگاهی از کجا پیدا شد؟
داستان شکلگیری دیجی کالا در سال 1383، با دو برادر به نامهای سعید و حمید محمدی آغاز میشود. این دو برادر علاقه بسیار زیادی به عکاسی داشتند؛ برای همین تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال بخرند. آنها به اطلاعاتی، در این زمینه نیاز داشتند. بنابراین به جستجو در منابع و سایتهای فارسی پرداختند. اما بعد از آنکه به کل از پیدا کردن مطلب فارسی خوب در این زمینه ناامید شدند، به سراغ سایتهای معتبر خارجی رفتند. به این ترتیب توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. حالا تنها کاری که باید میکردند این بود، که به خیابان جمهوری بروند و این دوربین را به صورت حضوری بخرند.
آنها دوربین را خریدند. اما بعد از مدتی، متوجه یک موضوع ناخوشایند شدند... دوربینی که خریده بودند، اشکال داشت و تصاویر ثبتشده با نمونه عکسهایی که در اینترنت دیده بودند تفاوت داشت. بالاخره بعد از پرس و جو، فهمیدند که مشکل به لنز دوربین مربوط میشود. لنز روی دوربین، دستدوم و تعمیرشده بود!
درست در همینجا بود که ایدۀ ساخت یک فروشگاه اینترنتی مورد اعتماد، همراه با اطلاعات دقیق و کاربردی به ذهن آنها رسید.
پس نتیجه میگیریم: برخلاف تصور عموم مردم، ایدههای تجاری از مغز افراد نابغه بیرون نمیآید، بلکه این ایدهها ناشی از توجه آنها به مشکلات زندگی است. به عبارتی، باید به دنبال مشکلات بگردیم تا بتوانیم زندگی مردم را بهتر بکنیم و آنها هم حاضر شوند، بابت آن به ما پول بدهند.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «25 ایدۀ ناب برای کسب درآمد با سرمایۀ کم» و «راههای طلایی برای کسب درآمد از اینترنت» را مطالعه کنید. شاید در همین مقاله ایدهای برای راه اندازی کسب و کار به ذهنتان خورد. دقت و توجه به اطرافتان را فرموش نکنید! شاید از معمولیترین وقایع، خفنترین ایدهها را یافتید!
قدم سوم: پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی تحقیقات بازار را انجام دهید
بعضیها فکر میکنند همین که ایده را پیدا کردند کار تمام است و میتوانند خیلی زود آن را عملی کنند. اما شتابزده عمل کردن هیچوقت خوب نیست! شما باید قبل از هر اقدامی راجع به بازاری که انتخاب کردهاید تحقیق کنید. مثلاً اگر بازار انتخابی شما در زمینۀ طلاوجواهر است، باید اول با بررسی و تحقیق مطمئن شوید که بازار طلا و جواهر شانس موفقیت در بستر اینترنت را دارد یا نه. میپرسید چطور؟ ما بهترین راه را به شما نشان میدهیم:
یکی از راحتترین و مطمئنترین روشها برای انجام تحقیقات بازار (خصوصاً برای راهاندازی کسب و کار اینترنتی)، استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی KWFinder است و keyword planner است. اما چطور کار میکنند؟
این ابزارها به شما کمک میکند، تا بفهمید مردم چقدر در مورد کلمات کلیدی نزدیک به کسبوکار شما در اینترنت جستجو کردهاند. بله! شما میتوانید با استفاده از این ابزار آماری را بر اساس تعداد جستجوی ماهیانه و نمودار جستجوی سالیانه بهدست آورید. سپس با کمی مقایسه و بررسی متوجه میشوید که ایدۀ کسب و کار شما در اینترنت موفق خواهد شد یا نه.
برای آشنایی کامل با تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهای آن، توصیه میکنم مقالۀ همکار خوبم با عنوان «آیا وب سایت من با موفقیت همراه خواهد بود؟» را بخوانید.
البته در کنار تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید مستقیماً با بعضی از افراد، که فکر میکنید ایدۀ شما بهدردشان میخورد، صحبت کنید و مشورت بگیرید. با این کار نظرات آنها را میشنوید و شاید به نکات مهمی هم پی ببرید. برای مثال فرض کنید که قصد دارید یک اتوماسیون برای مدیریت هتل طراحی کنید. برای اینکه بدانید، هتلها بیشتر به چه چیزهایی در یک اتوماسیون نیاز دارند چه کار میکنید؟ پیشنهاد من این است، که ملاقاتی را با مدیران فنی هتلها ترتیب دهید و راجع به مشکلات، انتظارات و نظرات آنها درباره نرمافزار یا اتوماسیون صحبت کنید. این کار شما را برای طراحی یک اتوماسیون بهتر راهنمایی میکند. (البته در اینجا حتماً باید نمونههای رقبا را هم بررسی کنید.)
برای انتخاب محصول مناسب پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید: پیدا کردن محصول مناسب برای فروش
قدم چهارم: محصول را تهیه و قیمتگذاری کنید
بعد از اینکه تحقیقات بازاریابی خود را انجام دادید، نوبت به تهیۀ محصول و تعیین قیمت برای آن میرسد. البته اجازه دهید مسالهای را همینجا برایتان روشن کنم. منظور ما از محصول صرفاً یک کالای فیزیکی قابل لمس (مثل پوشاک) نیست. محصول میتواند خدماتی باشد که در وبسایت خود به مشتری ارائه میکنید. مثل یک سرویس قالیشویی آنلاین.
قیمت گذاری روی محصول، استراتژیهای مختلفی دارد که با توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا و ارزشی که محصولتان از یک روش مناسب استفاده میکنید. مثلاً اگر تازهکار هستید و میخواهید در بازار نفوذ کنید، بهتر است ابتدا با قیمتی کمتر از حد معمول بازار شروع کنید. چرا؟ چون با این کار میتوانید مشتریان جدید را جذب کنید. بعد از مدتی که مشتریان خود را جذب کردید، میتوانید استراتژی قیمتگذاری خود را تغییر دهید. فقط این نکته را فراموش نکنید: در شروع کار مهمترین چیزی که باید بهدست آورید، اعتماد مشتریان است.
بعد از اینکه لیست محصولات خود را تهیه کردید و قیمت خوبی برای آنها در نظر گرفتید، میتوانید وارد مرحلۀ بعدی شوید.
قدم پنجم: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، رسانۀ خود را انتخاب کنید.
فرض کنید، یک محصول عالی دارید، اما هیچ فروشگاهی برای عرضه ندارید؛ چطور میخواهید محصولتان را معرفی کنید؟ رسانه مانند فروشگاه برای عرضه محصول است. رسانه جایی است، که میتوانید در آن محصولتان را به نمایش بگذارید، با مشتری ارتباط برقرار کنید، اطلاعرسانی انجام دهید و در نهایت محصول خود را به مشتری بفروشید.
برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی در ایران، چهار رسانه نسبت به بقیه اهمیت بیشتری دارد؛ چون مخاطبان بیشتری را به خود جذب کردهاند و بیشتر بین مردم جا افتادهاند. این چهار رسانه عبارتند از: اینستاگرام، فروشگاه اینترنتی، سایت و پیامرسانها. حالا بیایید با این رسانهها بیشتر آشنا شویم و مزایا و معایب هر کدام را بدانیم.
کسب درآمد با کمک اینستاگرام
اینستاگرام یک رسانۀ بسیار قدرتمند و پرکاربرد برای کسب درآمد اینترنتی در ایران است. مثلاً اگر میخواهید بدون سرمایه، خرده فروشی پوشاک داشته باشید، فروش از طریق اینستاگرام یک انتخاب بسیار هوشمندانه است. البته فعالیت اینستاگرامی فقط در عکس گذاشتن و نوشتن کپشن و هشتگ زدن خلاصه نمیشود.
برای کسب درآمد از اینستاگرام، باید اصول فعالیت در آن را کامل بدانید. برای آشنایی میتوانید از گروه دیدوگرام استفاده کنید. اما این رسانه اشکالاتی هم دارد. مثلاً اینکه، اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد، هم کاربر دچار سردرگمی میشود و هم بروزرسانی قیمتها و موجودی محصولات برای شما سخت خواهد شد. در این شرایط، شاید ساخت فروشگاه اینترنتی گزینۀ بهتری باشد.
کسب درآمد آنلاین با استفاده از سایت و فروشگاه اینترنتی
آیا میدانستید که با داشتن فروشگاه اینترنتی حتی وقتی خواب هستید هم میتوانید پول درآورید؟ فروشگاه اینترنتی مانند یک مغازۀ بدون تعطیلی است و در 24 ساعت شبانه روز باز است. در اینستاگرام یا پیامرسانها شما میبایست اول اطلاعاتی مثل موجود بودن، سایز، رنگ، جنس و ... را در اختیار مشتری بگذارید، به سوالات احتمالی او جواب دهید، بعد هم منتظر باشید تا مشتری هزینه را پرداخت کند و رسید آن را برای شما بفرستد. اما در فروشگاه اینترنتی نیازی به انجام این کارها نیست. شما فقط یک بار اطلاعات را در سایت وارد میکنید، مشتری بر اساس آنها انتخاب خود را انجام میدهد و هزینه را آنلاین پرداخت میکند. میبینید؟ داشتن یک فروشگاه اینترنتی کار شما را خیلی سادهتر میکند و علاوه بر این، امنیت بیشتری هم دارد!
داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی امکانات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. مثلاً میتوانید:
- هر تعداد محصول که بخواهید وارد سایت کنید.
- محصولات خود را دستهبندی کنید.
- روی هر محصولی که بخواهید کوپن تخفیف اعمال کنید.
- اطلاعات کاربران را از طریق ثبتنام در اختیار داشته باشید.
- روشهای مختلفی برای ارسال سفارش در نظر بگیرید.
- درگاههای مختلفی برای پرداخت قرار دهید.
- هر تعداد صفحه که بخواهید تعریف کنید. (مثلاً صفحات راهنما، انواع روشهای ارسال و ثبت شکایات)
- در سایتتان تولید محتوا کنید و از طریق محتوا مخاطبان را به فروشگاه جذب کنید.
- سامانه پیامکی به فروشگاهتان متصل کنید.
و... خیلی امکانات دیگر!
احتمالا میگویید که ساخت سایت خیلی سخت است و هزینه زیادی هم دارد. پس اجازه دهید یک روش کم هزینه برای ساخت سایت پیشنهاد کنم. فروشگاه ساز اهرمات یک سرویس است که بدون نیاز به برنامه نویسی و با هزینه بسیار کم سایت فروشگاهی به شما میدهد. از طریق این سایت میتوانید از این اینترنت کسب درآمد کنید و اگر به مشکل برخوردید تیم پشتیبانی سایت ساز اهرمات هوای شما را دارد. فقط کافیست از طریق تیکت یا تماس تلفنی با سایت ساز اهرمات در ارتباط باشید تا در کمترین زمان ممکن مشکل شما را رفع کنند.
راستی اگر قصد راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی را دارید، دو مقاله آموزشی زیر قطعا به دردتان میخورد:
- چگونه سایت بسازیم؟ (آموزش کامل ساخت سایت)
- چگونه یک فروشگاه اینترنتی حرفهای بسازیم؟
کسب درآمد از طریق پیام رسانها
پیامرسان تلگرام را که میشناسید. این پیامرسان قابلیتهای خوبی دارد، که با آن میتوانید بهطور همزمان یک کسب و کار اینترنتی و یک پل ارتباطی خوب با مشتری داشته باشید. البته بعد از فیلتر شدن تلگرام بازدیدهای آن کاهش پیدا کرده است. در عوض اپلیکشنهای مختلفی را میتوان به جای پیام رسان تلگرام استفاده کرد که لیستی از آنها در مقالۀ «جایگزینهای تلگرام» موجود است. هرچند که هیچکدام از این پیامرسانها جای تلگرام را نمیگیرند و هنوز جمعیت قابل قبولی در هیچکدام از آنها متمرکز نشده، اما شاید در آینده بتوان روی آنها هم حساب کرد.
حالا با توجه به این توضیحات فکر میکنید بهترین رسانه برای شما کدام است؟
پیشنهاد ما استفاده از تمامی رسانهها، در کنار هم و بهصورت بهینه است. چرا؟
فرض کنید کسبوکار خود را در اینستاگرام یا پیامرسان دیگری گسترش دادهاید و به سودآوری خوبی هم رسیدهاید. درست در همینجا اتفاق ناگواری رخ میدهد... ناگهان رسانۀ شما فیلتر میشود، هک میشود و یا هر اتفاق دردناک دیگری که تصور کنید؛ اگر شما رسانۀ دیگری هم داشته باشید که هیچ، میتوانید خیلی سریع رسانه دوم خود را جایگزین کنید؛ به این ترتیب چیز زیادی از دست نمیدهید. اما اگر رسانۀ شما محدود به اینستاگرام یا تلگرام یا شبکههای مشابه دیگر باشد، کمکم باید با کسبوکار اینترنتیتان خداحافظی کنید، یا راهی طولانی را طی کنید، تا دوباره به همان نقطهای که بودید، برسید!
علاوه بر این استفاده کردن رسانه های مختلف در کنار هم، باعث میشود که بیشتر دیده شوید و کسب و کارتان را بهتر مدیریت کنید. مثلاً میتوانید محصولات خود را در اینستاگرام تبلیغ کنید و بعد با قرار دادن لینک فروشگاه اینترنتی امکان یک خرید راحت و امن را برای کاربران فراهم کنید.
قدم ششم: بعد از راهاندازی کسب و کار، بازاریابی اینترنتی را شروع کنید
بعد از طی کردن قدمهای قبلی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی یا هر کسب و کار اینترنتی دیگر، تازه کار شما شروع میشود. احتمالاً خودتان هم میدانید که فروش محصولات و رسیدن به یک سود مطلوب، بدون حرف زدن دربارۀ آنها و ترویج و تبلیغ آنها شدنی نیست. اینجاست که بازاریابی اینترنتی وارد عمل میشود و به شما کمک میکند تا رسانۀ خود را تبلیغ کنید و بتوانید محصولات بیشتری را بفروشید.
بازاریابی اینترنتی، شامل شاخههای مختلفی است. کاری که باید انجام دهیم این است، که با هر کدام از این بخشها و نحوۀ بهکارگیری آنها برای توسعۀ کسب و کارمان آشنا شویم. برخی از بخشهای مهم دیجیتال مارگتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
بازاریابی محتوا: یعنی از طریق تولید محتوای با کیفیت (با رعایت استاندارهای گوگل) مخاطبان را به رسانۀ خود مانند صفحات مختلف سایت، شبکه اجتماعی یا فروشگاه اینترنتی خود جذب کنیم، سپس آنها را به صفحات دیگر و در نهایت صفحات فروش محصول هدایت کنیم. (سیر تا پیاز بازاریابی محتوا طی 10 فصل در وبلاگ نوین بررسی شده است.) در آیندۀ نزدیک نیز مقالهای در مورد تولید محتوای سایت و فروشگاه اینترنتی در وبلاگ سایت ساز اهرمات قرار میدهیم.
تبلیغات گوگل: گوگل ادوردز (Google Adwords) یکی از پربازدهترین بخشهای بازاریابی اینترنتی است. چون خیلی سریع با صرف اندکی هزینه میتوانید در صفحۀ اول گوگل قرار گرفته و از گوگل ورودی بگیرید. برای اطلاعات بیشتر، مقاله تبلیغات در گوگل را مطالعه کنید.
بازاریابی ویدیوئی: بازاریابی ویدیوئی شامل ساخت فیلمهای کوتاه (در حدود یک تا پنج دقیقه) با محتوای معرفی و عرضه محصولات میشود. شما میتوانید ویدئوهای خود را در رسانههای مختلف - از آپارات و یوتیوب گرفته تا صفحات اینستاگرام - نمایش دهید و کالا یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید.
سئو: یعنی سایت را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنیم و کاری کنیم تا با جستجوی یک سری کلمات کلیدی جزو اولین نتایج گوگل باشیم. جزو اولینها بودن در نتایج گوگل، یعنی ورودی بیشتر، بازدید بیشتر و در نهایت مشتری و فروش بیشتر!
رپورتاژ آگهی: منظور شکلی از آگهی یا خبر است که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود؛ به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شود و تصور می کند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش، باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود. در رپورتاژ آگهی میتوانید از لینکهایی به صفحۀ خود استفاده کنید و به این ترتیب ورودی خود را بیشتر کنید.
بازاریابی پیامکی: از طریق بازاریابی پیامکی میتوانید با تعداد بسیار زیادی از مخاطبان بازار هدف ارتباط برقرار کنید. شما میتوانید با استفاده از سامانههای ارسال پیامک انبوه مانند «ملیپیامک» مخاطبان را در جریان اطلاعات، اخبار و تحفیفها قرار دهید و ارتباط آنها را با بیزنس خود حفظ کنید. البته به شرط آنکه اصول بازاریابی پیامکی را بدانید!
بازاریابی شبکههای اجتماعی: امروزه نقش شبکههای اجتماعی در برندسازی و توسعه برند غیرقابل انکار است. شما باید بدانید که چگونه فعالیتهای خود را در صفحاتی مانند اینستاگرام مدیریت کنید، تا مخاطبان به صفحۀ شما جذب شده و با شما تعامل کنند.
راه اندازی کسب و کار اینترنتی را جدی بگیرید
در این مقاله آنچه را که لازم بود در مورد راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی بدانید به شما گفتیم. حالا پیشنهاد میکنم هر چیزی یادداشت کردهاید (قرار گذاشتیم اینکار را انجام دهید!) را سبک سنگین کنید، ابزارهای لازم را آماده کنید و با یک برنامهریزی خوب کارتان را شروع کنید. در هر مرحله از مسیر که باشید، بلاگ سایت ساز اهرمات برای گام بعدی شما برنامه دارد؛ البته به شرطی که مقالات ما را دنبال کنید.
روش راهاندازی کسب و کاری پرسود را که به شما گفتیم، سایت هم با قیمت بسیار مناسب در اختیار شما قرار میدهیم. چیز دیگری برای شروع کسب و کارتان نیاز ندارید و از همین الان هم میتوانید کسب درآمد از اینترنت را شروع کنید. هر جا هم که به مشکل خوردید یا سوالی داشتید با شماره 087-34590404 داخلی 2 تماس بگیرید، تا کارشناسان سایت ساز اهرمات، شما را در مورد ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی راهنمایی کنند.
در پایان از شما میخواهم، هر سوالی دارید از ما بپرسید و اگر فکر میکنید مطلبی از قلم افتاده یا خوب به آن پرداخته نشده در قسمت نظرات مطرح کنید.
11 دیدگاه
امیر حسين افشار
من دانشجوی mba دانشگاه تهران هستم و مدیر یک انتشارات
از مطالب خوبتون خیلی استفاده کردم برای درس دیجیتال مارکتینگ
ممنونم
فاطمه شریفی
سلام
خواهش میکنم.
مرسی از شما امیرحسین عزیز :)
خوشحالیم که مطلب به دردت خورده. توی همین زمینه یعنی کسب و کار اینترنتی یه دسته مقاله با کلی مطلب مفید داریم. اگه از صفحه اصلی سایت ساز اهرمات، گزینه راهنما و بلاگ رو انتخاب کنی، و بعد از اون از دسته بندی، دسته کسب و کار اینترنتی رو بزنی، میتونی به این مقالات دسترسی پیدا کنی. خلاصه اینکه خوشحال می شیم بازم به ما سر بزنی.
محمد صدرا
سلام.میشه بفرمایین بعد از راه اندازی کسب و کار.مثلا تلگرام،اینستاگرام،سایتهای کلیکی و غیره.. چطور باید حساب بانکی ایجاد کنیم واسه دریافت پول.اگه مقدور نیست بگین.لاقل بفرمایید حساب بانکی رو قبل از راه اندازی باید ایجاد کنیم یا بعدش.
ممنون از مطالب مهمتون که در اختیارمون گذاشتین
فاطمه شریفی
درود آقای صدرا عزیز :)
وقتتون بخیر باشه.
اول که بذارید بهتون تبریک بگم که تصمیم گرفتین یه کسب و کار آنلاین راه بندازین.
و حالا راجع به حساب بانکی که گفتین؛ ببینین شما برای استفاده از پرداخت در سایت فروشگاهی باید برای سایتتون یکی از درگاه های بانکی مستقیم یا واسط رو بگیرین. بعد از ایجاد سایت باید به صورت آنلاین درخواست بدین. این برای سایت بود.
اما برای تلگرام یا اینستاگرام که دیگه همون حساب شخصی خودتون قابل استفاده ست دیگه. به حساب دیگه ای نیاز ندارید که.
ناشناس
من میخوام کسب و کار بزنم.سایت میخوام درگاه بانکی میخوام مجوز میخوام و... در اصل من میخوام بدونم که چیز های دیگه باید انجام بدم ولی هر سایتی میرم همش مینویسن که از هوش خودتون استفاده کنید و... مطالب درستی بزارید یه مشت جمله ی بدردنخور
فاطمه شریفی
سلام وقت شما بخیر.
برا همه سوالای شما جواب هست. چه ارتباطی به هوش داره؟! :) شاید درست سرچ نکردید. توی وبلاگ سایت ساز اهرمات میتونید همه اطلاعات رو پیدا کنید. از زدن سایت، گرفتن مجوز تا فروش. درگاه پرداخت هم که خودش روی بسته هامون وجود داره و فقط نیازه درخواستش رو بدید.برای اینکه کارتون سخت نشه بهتون پیشنهاد میکنم از سرویس های سایت ساز استفاده کنید که سایت ساز اهرمات هم یه نمونه ش هست. توی صفحه زیر یه سایت ایجاد کنید؛ بعد ازون همه چیز بهتون آموزش داده میشه :
https://www.MOBAHAT.xyz/
فاطمه خدابخشی
سلام مقاله کاملی بود.
تقریبا دو یا سه روز پیش بود که تو آکادمی تجربی کسب و کار اینترنتی یا همون رونق آکادمی مقاله مشابهی خوندم،
اونجا گفته بودن که کسب و کار اینترنتی درسته در خیلی موارد به سرمایه کمی نیاز داره اما این ذهنیت اشتباه هست که فکر کنیم همیشه اینطوری هست، اتفاقا بعضی وقتا نیاز به سرمایه زیادی هست. مثلا ما اگر ایدمون فروشگاه اینترنتی باشه خب باید هزینه تامین جنس بپردازیم.
از طرفی گفته بودن واقع بین باشیم، کسب و کار اینترتی از روز اول درآمد نمیده و مثل مغازه نیست که تا استارت بزنیم مشتری بیاد دم در مغازه خرید کنه.
من تا حدی باهاشون موافقم چون واقعا بعضی ایده ها رو نمیشه بدون سرمایه استارت زد، از طرفی اگر یه ایده هزینه کمی داشته باشه قطعا به جاش هزینه زمانی داره
فاطمه شریفی
سلام فاطمه عزیز
آره کاملا درسته. کسب و کار اینترنتی همگی راحت و بدون سرمایه نیستن. ولی قطعا نسبت به کسب و کار سنتی سرمایه خییلی کمتری نیاز داره. ولی خب راجع به زمانی که به درآمد میتونید برسید به خودتون بستگی داره. ما مشتریانی داشتیم که یک ماه بعد از راه اندازی سایت اولین فروششون شروع شده. اما خب طبیعتا برای رسیدن به فروش خوب هم باید انرژی براش بذارید هم زمان.
این تفاوتم وجود داره که مشتریان شما کل ایران میتونن باشن نه فقط افراد شهر یا محله خودتون :)
مرسی از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید :)
تبلیغ در گوگل
سلام
مقاله خیلی خوب و کاملی بود
ممنون
فاطمه شریفی
مرسی از شما :)
کشت کار
عالی بود
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون خیلی لطف دارید 😍
ادریس
وقتی محصول نداریم چطوری توی پیج محتوا بزاریم و بعد از سفارش تهیه کنیم؟
مهدی بهادرفر
سلام
مثلا فرض کنید پیج فروش موبایل دارید. عکس چند مدل موبایل رو میذارید داخل پیج و بعد که مشتری از شما خرید کرد اون رو از مغازه یا هر جای دیگه میخرید و برای مشتری میفرستید. به همین راحتی
محمد
سلام وقت بخیر
ممنون از مقاله پرمحتواتون
من میخواستم یک کارگاه تولیدی محصولات خشکبار راه بندازم اما متاسفانه سرمایه گذار مناسبی پیدا نشد . اما یک برند ثبت شده برای محصولات خشکبار دارم بنظرم رسید یک سایت فروش محصولات خشکبار راه بندازم و محصولات رو از بازار و تامین کننده مطمئن تهیه و با برند خودم و بسته بندی شیک بفروش برسانم که برند شناخته شده تر بشه و بعد از گذشت چندسال کارگاه رو راه اندازی کنم . آشنایی به سایت نویسی و تولید محتوانیز دارم در واقع برای شروع کار نیاز به هزینه ندارم . اما چندتا سوال از خدمتتون داشتم
اولا بازار فروش خشکبار به صورت اینترنتی رو چطوری ارزیابی میکنید بخصوص خشکبار که بیشتر به صورت سنتی خرید میشه
دوما برای فروش خشکبار داشتن ی پیج اینستاگرام در کنار سایت مفیده یا نه
پیشاپیش متشکرم از پاسخگوییتون
مهدی بهادرفر
سلام و وقت بخیر
ممنون بابت لطفی که نسبت به ما دارید و خوشحالیم که مقاله ما براتون مفید بوده
خب اول از همه بگم که کار شما خیلی پرسود هست و در تمام سال هم مشتری خودش رو داره. اگر در گوگل و اینستاگرام سرچ کنید متوجه میشید که فروشگاههای اینترنتی زیادی در این حوزه فعالیت دارند. در مورد سوال دوم پیشنهاد من هر دو هست. یعنی هم سایت داشته باشید و هم در کنارش پیج اینستاگرامی بزنید. این جوری بیشتر دیده میشید و مشتریان بیشتری هم خواهید داشت. ببینید تبلیغات رو به چشم سرمایه گذاری ببینید. هر چقدر بیشتر هزینه کنید بابت تبلیغات قطعا مشتری بیشتری هم جذب میکنید. به نظر من اول کار که خیلی با اصول تبلیغات آشنا نیستید کم کم و با بودجه پایین تبلیغ کنید. بعد که پربازدهترین نوع برای تبلیغات رو پیدا کردید اون وقت سرمایه بیشتری رو به تبلیغات اختصاص بدید.
morad naamani
در زمینه راه طراحی وراه اندازی سایت صرافی ترید ارز دیجیتال تجربه دارین ......
بنده یک هچین سایتی میخوام و نیاز به مشاوره دارم
مهدی بهادرفر
سلام
چنین سایتی باید به صورت اختصاصی طراحی بشه
مشاوره کسب و کار اینترنتی اسفهلان
سلام
مقاله خوبی هست
خیلی وقتها ما وارد مسیر راه اندازی کسب و کار اینترنتی نمیشیم چون سدی داریم به اسمِ باورهای محدودکننده که شاید بهتر باشه ابتدا باورهای محدودکننده را شناسایی کرده و به باورهای تقویت کننده تبدیل کنیم
بعد خواهیم دید هر مشکلی که هست و قابلیت تکثیر دارد میتواند به یک کسب و کار ثروتساز تبدیل شود و اینترنت بهترین فرصتها را در اختیار ما قرار میدهد
رقبا کار ما را راحت کرده اند
کافیه تحلیل کنیم و با تدوین استراتژی سئو درست برای کسب و کار اینترنتی مون جایگاه خاصی بسازیم
تقریبا این روزها هر مهارت و ابزاری را رایگان یا با هزینه ناچیز میتوان یافت، تنها مدیریت دانش است که نتیجه بازی را تغییر میدهد با دانستن نقشه راه مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی میتوانیم گامهای درست برداریم
و کارهای درست را به شکل درست انجام دهیم
من هم تا جایی که در توانم بوده و دانش و زمانم اجازه داده در این راستا به کسب و کارها کمک میکنم
مهدی بهادرفر
سلام
بله دقیقا همینطوره 😎
خانم صدیقی
سلام . ممنون بابت مقاله خوب وعالی . یه سوال داشتم آیا برای فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین لباس نیاز به مجوز فروش هست ؟؟اگر بله این مجوز رو باید از کجا تهیه کرد ؟
مهدی بهادرفر
سلام
خیر نیازی به مجوز نیست فقط اگر خواستید میتونید نماد اعتماد بگیرید