اکثر مواقع زمانی که صحبت از راه اندازی کسب و کار اینترنتی میشود، خیلیها میگویند ما نمیتوانیم در این بازار با رقبای بزرگی مثل دیجی کالا رقابت کنیم! البته شاید این گفته در نگاه اول هم خیلی اشتباه نباشد. چون همیشه در بازارهای اینترنتی کسب و کارهای بزرگی وجود دارند که بخش اعظمی از بازار را در دست گرفتهاند.
مثلا همین حالا سایت آمازون حدود 38 درصد از بازار خردهفروشی اینترنتی آمریکا را با فروش نزدیک به 96 میلیارد دلار در دست دارد! در همین حال، دیجی کالا با بیشتر از 2 میلیون قلم محصول بخش بیشتری از بازار خرده فروشی اینترنتی ایران را در دست گرفته و خب همه اینها باعث میشود مخاطبان علاقهمند به کسب و کارهای اینترنتی، کمی برای شروع کسب و کارشان نگران شوند.
اما راستش را بخواهید، اگر اصول بیزینس را بلد باشید، متوجه خواهید شد که اتفاقا رقابت کردن با بزرگان بازار واقعا هم کار سختی نیست! اگر نمیدانید چطور باید این کار را بکنید، با من همراه باشید تا در این مقاله به شما آموزش بدهم چطور در رقابت با غولهای اینترنتی، پیروز شوید.
چطور با وجود فروشگاه های بزرگ از اینترنت کسب درآمد کنیم؟
باور کنید برای رقابت با فروشگاههای بزرگ و قدرتمند نیاز نیست الزاما چند میلیارد سرمایه داشته باشید! تنها چیزی که نیاز دارید، یادگیری یک تکنیک یا استراتژی خاص و سپس تعهد برای اجرای آن است! پس آموزش تکنیکها از من و اجرا و تعهد با شما... .
1_ نیچ مارکتینگ کنید!
مهمترین استراتژی شما برای جلو زدن از رقبا، نیچ مارکتینگ است! «نیچ مارکتینگ» در واقع یک استراتژی کسب و کار است که میگوید به جای وارد شدن به یک بخش بزرگ بازار، وارد قسمت کوچکی از آن بشوید.
مثلا به جای اینکه بخواهید یک دیجی کالای دیگر شده و همه محصولی بفروشید، صرفا وارد بازار موبایل شوید! یا به جای اینکه بخواهید وارد بازار موبایل که بسیار پررقابت است بشوید، وارد بازار فروش قاب موبایل بشوید! چرا؟
- چون در این حالت نیاز به سرمایه کمی برای شروع دارید،
- به دلیل خاص بودن محصولتان احتمالا میتوانید تنوع زیادی داشته باشید،
- به دلیل تخصصی بودن فعالیتتان، میتوانید قیمت رقابتی بدهید،
- بعد از مدتی به دلیل این مزیتها، در بازار شناخته میشود،
- بعد از درآمد، میتوانید با سود به دست آمده بازارتان را بزرگتر کرده و محصولات دیگری هم بفروشید،
- در صورت گسترش کسب و کار، به دلیل شناخته شده بودن در یک بازار مرتبط، جذب مشتری جدید برایتان راحتتر است.
علاوه بر همه اینها، حتی گوگل هم سایتهای تخصصی را بیشتر از سایتهای همهچیز فروش دوست دارد. بنابراین احتمال موفقیتتان در گوگل هم برای جذب مخاطب بیشتر خواهد شد.
2_ در کنار فروش محصول، اشتراک بفروشید!
یکی از ایدههای جذابی که هنوز کسب و کارهای اینترنتی ایرانی خیلی به آن اهمیت نمیدهند، بحث فروش اشتراک است! در این ایده، شما برای اینکه بتوانید سهم بیشتری از بازار را متعلق به خودتان کنید، در کنار محصولات اقدام به فروش اشتراک هم میکنید.
مثلا همین حالا سایت آمازون سرویسی به اسم "آمازون پرایم" دارد که بهشکل ماهانه مشترکان باید برای خریدش هزینه بپردازند. این سرویس به دارندگانش خدماتی مثل ارسال سریعتر کالای آمازون، بعضی تخفیفهای خاص، گاها کاهش هزینه ارسال و حتی شرایط تماشای ویدیوی رایگان میدهد! به این ترتیب عملا هم دارندگان اشتراک از خرید آن راضی هستند هم شرکت آمازون توانسته مخاطبانی را جذب کند که وفاداری بیشتری به برندش داشته و محصولات بیشتری میخرند.
البته دقت کنید، الزاما نباید اینطور باشد که اشتراک شما، خدمات مرتبط به مشتریان بدهد. یعنی ممکن است شما سرویسی داشته باشید که خدماتش به تنهایی مخاطبان را ترغیب به خرید آن کند. مثل سایتهایی که الان در ازای خرید اشتراک، به شما اجازه میدهند بهشکل رایگان ویدیو و انیمیشن حتی بدون مصرف اینترنت مشاهده کنید.
3_ خدمات حمل و نقل بهتر یا ارزانتر ارائه کنید
جالب است بدانید طبق آمار منتشر شده در statistica، بزرگترین دلیلی که مخاطبان به خاطرش اقدام به ترک سبدهای خریدشان در سایتهای اینترنتی کردهاند، بالا بودن هزینههای حمل و نقل بوده! اگر دقت کنید، سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا هم اغلب هزینههای حمل و نقل زیادی از مشتریان میگیرند. پس عملا کمی خلاقیت از طرف شما در این زمینه میتواند باعث به وجود آمدن یک مزیت رقابتی ارزشمند برای کسب و کارتان شود.
با توجه به اینکه اصولا شما یک محصول خاص دارید، احتمالا هزینه خرید محصولتان کمتر از هزینههایی است که سایتهای بزرگ پرداخت میکنند. بنابراین میتوانید بخشی از سودتان را برای کاهش هزینههای حمل و نقل و حتی رایگان کردن آن بگذارید.
همینطور میتوانید از خلاقیتی که یکی از مشتریان «فروشگاه ساز اهرمات» استفاده کرده بود ایده بگیرید. این دوست عزیز که از مشتریان موفق ما محسوب میشود، در ازای خریدهای بالاتر از 300 هزار تومان، محصولات را به رایگان برای مخاطبان ارسال میکند.
4_ در منطقه جغرافیایی نیچ کار کنید!
بله، نیچ مارکتینگ صرفا مختص یک محصول نیست، بلکه میتوانید در یک منطقه جغرافیایی هم نیچ کنید. یعنی چه؟ مثلا به جای اینکه وارد بازار فروش اسباب بازی اینترنتی به کل کشور شوید، فقط بازار اصفهان را در دست بگیرید! چرا؟
خب در این شرایط اول از همه میتوانید با سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا به دلیل نیچ بودن محصولتان رقابت کنید. اما علاوه بر این، نیچ جغرافیایی هم یک سری مزیت خاص به شما میدهد. مثلا:
- در صورتی که به خوبی با اصول سئو سایت آشنا بوده و سئو محلی را روی آن پیاده کنید، گوگل بیشتر از قبل به شما اهمیت داده و در نتایج جستجوی کاربرانی که در شهر مورد نظر شما هستند، بیشتر از قبل دیده میشوید.
- میتوانید یکسری خدمات خاص به مخاطبان شهر مورد نظر ارائه کنید. مثلا محصولات خریداریشده را در کمتر از 1 روز برایشان بفرستید.
- میتوانید به آنها اجازه خرید حضوری و بررسی دقیق محصولات از نزدیک را بدهید،
- و...
همه اینها در واقع یکسری مزیت رقابتی هستند که باعث میشود نسبت به رقبای دیگر و مخصوصا رقبای بزرگتان، فعالیت بهتری داشته و آنها را شکست بدهید.
5_ جای خالی را پر کنید!
اصولا کسب و کارهای بزرگ، نقاط ضعف کوچک ولی زیادی دارند. مثلا اگر همین حالا به سایت دیجی کالا مراجعه کنید، متوجه میشوید که خیلی از مشتریان آنها از محصولاتی که تحویل گرفتهاند رضایت ندارند. یا مثلا اینکه خیلیهایشان از خدمات پس از فروش فروشندگان، پیگیری کارشناسان و... ناراضی هستند.
در این شرایط خب شما میتوانید مثل یک فرشته نجات وارد شده و با ارائه خدمات متفاوت و پر کردن جاهای خالی، مزیتهای رقابتی زیادی به دست آورده و در رقابت جلو بزنید. مثلا به این فکر کنید که تمامی محصولات ارسالی شما بر خلاف دیجی کالا، دقیقا با توضیحات محصول و عکسهایی که در صفحه قرار دادهاید، مطابقت داشته باشد. در این شرایط قطعا بعد از مدتی نام شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر و قابل اعتماد شناخته میشود که محصولاتی باکیفیتتر از دیجی کالا دارد.
6_ سرعت سایت را افزایش بدهید!
شاید در نگاه اول این موضوع پیش پا افتادهای باشد، اما جالب است بدانید که آمازون طبق آخرین آمارش گفته احتمالا یک تاخیر 1 ثانیهای در باز شدن وب سایتش، باعث میشود نزدیک به 1.6 میلیارد دلار در سال فروش کمتری داشته باشد!
نکته مثبت ماجرا اینجاست که سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا به دلیل داشتن تعداد زیادی محصول، سرعت کمی دارند. بنابراین عملا شما میتوانید با یک متخصص برای بهبود سرعت سایت خودتان همکاری کرده و با افزایش سرعت، یک مزیت رقابتی دیگر هم نسبت به دیجی کالا و دیگر سایتهای بزرگ به دست بیاورید.
البته اگر برای طراحی سایت از سایت ساز اهرمات کمک گرفتهاید، نیاز نیست نگران سرعت سایتتان باشید. چراکه سرعت سایتهای سایت ساز اهرمات در بهینهترین حالت ممکن بوده و بسیار بالاست.
اما در صورتی که از سایت ساز اهرمات استفاده نمیکنید، برای بهینه کردن سرعت این مسیر را طی کنید:
- یک هاست پرقدرت و پرسرعت بخرید،
- از تصاویری استفاده کنید که از نظر حجمی کاملا بهینه است،
- افزونههای بیارزش و بیمصرف را از روی سایت حذف کنید،
- کَش سایت را فعال کنید.
7_ در شبکههای اجتماعی، با محتوا از رقبا جلو بزنید!
تصویر کنید شما یک فروشگاه مبلمان و لوازم چوبی منزل دارید. حالا یک سوال، به نظرتان رقیب بزرگی مثل دیجی کالا تا الان چقدر از اینستاگرامش مخاطب برای خرید مبل جذب کرده؟ قطعا آمار، بسیار پایین است! چراکه دیجی کالا و دیگر خردهفروشیهای بزرگ، عملا نمیتوانند در شبکههای اجتماعیشان یک مخاطب خاص را هدف قرار بدهند. بلکه آنها به دلیل وجود تعداد زیادی محصول، مجبورند یک شبکه اجتماعی عمومی داشته و در همه زمینهها کار کنند.
خب این یک فرصت بزرگ است چراکه دیگر در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی، عملا رقیب خاصی نداشته و امکان دارد خودتان به یک بزرگ بازار تبدیل شوید. برای ابتدای کار میتوانید با تولید محتوای آموزشی شروع کرده، سپس با انتشار استوری و بعد از آنهم تبلیغات، فالوورهایتان را افزایش بدهید.
8_ از ایمیل مارکتینگ نهایت استفاده را ببرید
اگر تصور میکنید ایمیل مارکتینگ قدرت کمی دارد، باید بدانید که همین حالا بازاریابی ایمیلی به عنوان دومین مسیر اصلی افزایش فروش اینترنتی برای خیلی از سایتهای بزرگ ایرانی و خارجی در نظر گرفته میشود!
با توجه به این، باید از آن نهایت استفاده را ببرید، مخصوصا که رقبای خردهفروش و بزرگ شما عملا به دلیل تخصصی نبودن، خیلی دستشان برای جذب مخاطبان هدف شما از طریق ایمیل باز نیست. اما چطور ایمیل مارکتینگ کنیم؟ خب در درجه اول باید اقدام به جمعآوری لیست ایمیل مخاطبان کنید. مثلا با وعدهِ دادن کد تخفیف، با ارائه دورههای آموزشی رایگان، کاتالوگ و... میتوانید مخاطبان را ترغیب به دادن ایمیلشان به شما کنید.
بعد از اینهم میتوانید با ارسال ایمیلهایی مثل خبر انتشار مقالات جدید در سایت، انتشار پستهای جدید و... با آنها ارتباط بهتری برقرار کرده و در نهایت گاها با ارسال کد تخفیف، آنها را به خریدار تبدیل کنید. اگر قصد دارید ایمیل مارکتینگ را شروع کنید، پیشنهاد میکنم مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست؟ کدام سرویس مناسب است؟» را مطالعه کنید.
9_ دست مشتریان را برای خرید باز بگذارید
یکی از گزینههایی که به عنوان مزیت کسب و کارهای بزرگ در نظر گرفته میشود، این است که آنها دست مخاطبان را برای پرداخت هزینه محصول بسیار باز میگذارند. مثلا به آنها اجازه میدهند هزینه محصول را درب منزل پرداخت کنند یا انواع درگاههای بانکی حتی شامل درگاههای دلاری را هم در سایتشان فعال کردهاند.
با توجه به این موضوع، بهتر است شما هم برای اینکه از رقبای بزرگتان عقب نمانید، چندین روش پرداخت را روی سایت فعال کنید. اما چطور؟ برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک ابتدا نیاز به دریافت اینماد دارید. برای شرایط پرداخت درب منزل هم باید با شرکت پست همکاری کنید.
10_ رقبای کوچک را از دست ندهید
میدانم که در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار، رقبای بزرگ بیشتر از بقیه رقبا در نظرتان میآیند. اما خب باید بدانید که اتفاقا کسب و کارها و رقبای کوچک هم سهم بزرگی از بازار را در دست داشته و عملا باید فکری هم به حال آنها کنید.
با توجه به این موضوع، بهتر است از همین حالا و با سر زدن به سایت آنها، نقاط ضعفشان را یادداشت کرده و سعی کنید در سایت و کسب و کارتان این نقاط ضعف را نداشته باشید. همینطور باید از نقاط قوتی که آنها دارند ایده گرفته و کسب و کارتان را رشد بدهید.
مثلا میتوانید با کاهش قیمت، افزایش کیفیت محصول، بهبود بازاریابی، بهبود وضعیت ظاهری سایت، کمک گرفتن از بازاریابی ویدیویی و... بسیاری از آنها را شکست بدهید.
کلام آخر
همانطور که بالاتر مطالعه کردید، رقابت با بزرگان در صورت استفاده از استراتژیهای صحیح و اصلی، عملا نیاز به سرمایه زیاد و پیشنیازهای سختی ندارد. با توجه به این اگر قانع شدید که راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی پرپول کار سختی نیست و قصد شروع دارید، همین حالا از فروشگاه ساز اینترنتی سایت ساز اهرمات استفاده کنید.
در صفحه فروشگاه ساز میتوانید قالب دلخواهتان را انتخاب کرده و فروشگاه اینترنتی حرفهایتان را در کمتر از 2 دقیقه تحویل بگیرید. نکته مثبت این است که سایت ساز اهرمات این فروشگاه را تا 7 روز به رایگان در اختیار شما قرار میدهد. بنابراین الان نیاز به پرداخت هیچ هزینهای برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی ندارید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم چند تا از مهمترین تکنیکها برای رقابت با سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا را یاد گرفتیم. در آخر پیشنهاد میکنم به عنوان یک تمرین عملی، نام بزرگترین رقیب کسب و کار یا کسب و کار آیندهتان را در بخش نظرات نوشته و یکی از ضعفهای آن را هم نام ببرید. به این ترتیب برای اولین بار با فرآیند بررسی رقبا آشنا میشوید.
1 دیدگاه
قیمت گذاری سیم کارت
عالی بود ممنونم