نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا این موضوع به تازگی در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و سنتی اینقدر پراهمیت شده است؟ اجازه دهید با یک مثال به جواب این سؤال بپردازیم:
تصور کنید که شما به تازگی و پس از طراحی سایت فروشگاهی خود، تصمیم گرفته اید، به دنیای فروش آنلاین محصولات الکترونیکی وارد شوید. قصد شما فروش موبایل به صورت آنلاین است، اما از همان ابتدا و با جستجوی عبارتهای کلیدی مربوط به این محصول در گوگل مانند:
- خرید موبایل
- خرید گوشی
- موبایل LG
- و ...
با رقبای بسیار بزرگی مانند دیجیکالا، mobile.ir و دیجی آنلاین روبرو میشوید. چطور میخواهید با این سایتهای قدرتمند، که هر کدام ماهانه صدها میلیون تومان برای بازاریابی محصولات و برند خود هزینه میکنند، رقابت کنید؟ و اصلا چطور در میان آنها از بازار فروش محصولات الکترونیکی و موبایل سود مالی به دست آورید؟ جواب این است: نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای!
نیچ مارکتینگ چیست و چه کمکی به کسبوکارهای کوچک میکند؟
نیچ مارکتینگ، بازاریابی گوشه ای، بازاریابی جا ویژه، همگی به یک استراتژی و مفهوم در کسب و کار اشاره دارند: ارائه محصولات و خدمات مورد نظر به بخش خاصی از بازار با بودجه و هزینۀ نسبتا کم. در واقع هدف از نیچ مارکت، انتخاب یک گوشه بازار برای تبدیل شدن به یک شرکت و برند بزرگ است.
بگذارید داستان ابتدای مقاله را ادامه دهیم: به طور مثال شما برای بازاریابی محصولات خود (موبایل)، هزینه ای بالغ بر ماهانه یک میلیون تومان را درنظر گرفته اید. مطمئنا با این هزینه نمیتوانید به جنگ سایتهای معروف بروید و اصطلاحاً پا در اقیانوس قرمز بگذارید. اما اگر به جای فروش تلفن همراه، به فروش قاب تلفن همراه روی بیاورید، چه؟
نیچ مارکتینگ دقیقا همین است، اینکه به جای قرار گرفتن در رقابت با بزرگان یک حوزه کاری، بازار هدف خود را کوچک کرده و سپس در بازار کم رقابتتر و با هزینه و سرمایه کمتر، به فروش محصول بپردازید. پس از ۶ ماه فعالیت در بازار فروش قاب موبایل میتوانید با استفاده از سود به دست آمده از فروش قابها، کسب و کار خود را گسترش داده و در بازار فروش باتری موبایل نیز وارد شده و با دیگران رقابت کنید؛ و همینطور بازار هدف خود را بزرگتر کنید.
در نهایت، با گسترش روزافزون این کسبوکار و با بهره گیری از سود بهدست آمده، به هدف نهایی خود که همان فروش موبایل است، نزدیکتر شده و توانایی رقابت با غولهای این حوزه را به دست می آورید. این دقیقا جادوی بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ است.
دو نکتۀ مهم:
- اجرای نیچ مارکتینگ صرفا به کسبوکارهای اینترنتی محدود نمیشود؛ بلکه میتوانید آن را در رقابت با بزرگان بازار خود در هر حوزهای به کار بگیرید. مثلا بهجای تاسیس یک کتاب فروشی بزرگ، کتابهای مناسب سنین 7 تا 15 سال را بفروشید. در این صورت شما با هزینهای کمتر، فعالیت خود را شروع کرده و در مدت کوتاهی به یک برند تبدیل میشوید. برندینگ سریع از مزایای بازاریابی گوشه ای است که در ادامه توضیحات بیشتری دربارۀ آن به شما میدهیم.
- در مثال بالا گفتیم، که میتوانید به جای فروش یک محصول گسترده مثل موبایل، به فروش محصولات ارزان و همینطور کوچکتر روی بیاورید. اما نیچ مارکتینگ صرفا به انتخاب یک محصول خاص محدود نمیشود. در ادامه قصد داریم انواع بازاریابی گوشهای را برای شما توضیح دهیم:
روشهای انتخاب نیچ مارکت چیست؟
هدف نهایی در نیچ مارکتینگ، فروش محصول به بازار هدفی خاص و همینطور کاهش رقابت با رقبای بزرگ است. برای رسیدن به این اهداف، راهکار های مختلفی جهت پیدا کردن گوشه بازار مورد نظر وجود دارد. در ادامه انواع نیچ مارکت را با هم مرور میکنیم.
۱. نیچ مارکتینگ بر اساس محصول
نمونۀ بارز این نوع نیچ مارکت، همان مثال موبایل در ابتدای مقاله است. در این مثال؛ هدفتان فروش محصولات الکترونیکی و موبایل بود؛ اما با توجه به بودجه کم و رقابت بالا در این زمینه، در موضوع دقیقتر شده و در نهایت فروش قاب موبایل را انتخاب کردید. همانطور که مشاهده کردید. اینکه شما تا چه حد به صورت تخصصی وارد بازار شده و موضوع را ریز کنید، معمولا به بودجه و تواناییهایتان بستگی دارد.
۲. نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی
به ندرت با نیچ مارکتینگ نسبت به موقعیت مکانی برخورد میکنیم. در این نوع نیچ، نیازهای یک محله، منطقه یا محدودۀ مکانی بزرگتر را در نظر گرفته و سعی میکنیم که برای حل مشکل یا رفع نیاز آنها محصول یا خدماتی را به صورت تخصصی ارائه کنیم.
به طور مثال یک شهرک مربوط به بازنشستگان شرکت نفت را تصور کنید. سن بالای ساکنان شهرک و همینطور درآمد مناسبشان باعث میشود که آنان اغلبِ وعدههای غذایی خود را، از رستوران سفارش بدهند. در عین حال آنها همیشه دقت میکنند که سالم ترین غذاهای موجود در رستوران را انتخاب کرده و از مصرف انواع خوراکی های مضر دوری میکنند.
حالا شما اگر زرنگ باشید، میتوانید یک ایدۀ زیرکانه پیاده کنید: مثلا تأسیس یک رستوران غذاهای گیاهی یا غذاهای ارگانیک که نیاز این افراد را بهتر از هر شخص دیگری برطرف کند..
۳. نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد
یکی از بهترین استراتژیها برای ورود به بازار و کسبوکار، انتخاب نیچ بر اساس شرایط بازار هدف است. مطمئنا فعالیت در بازار فروش تبلت، شما را مجبور به رقابت با شرکتهای بزرگی میکند. اما اگر به جای فروش تبلت مناسبِ تمامی افراد، تبلتهای مخصوص دانش آموزان پایه پنجم تا یازدهم را به فروش برسانید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. این نیچ میتواند در ابعاد دیگری هم باشد. مثلا فروش نرم افزار به جامعه معماران به جای فروش نرم افزار به همه اقشار جامعه (نیچ شغلی).
برای اینکه کاملا متوجه شوید، اجازه دهید به مثالهای دیگری هم اشاره کنیم. مثلا سالنهای زیبایی را در نظر بگیرید که معمولا همۀ کارهای مربوط به آرایش، کاشت ناخن، لیزر ، سلولیت و ... را انجام میدهند. اخیرا یکی از سالنهای زیبایی در تهران فقط خدمات مربوط به درمان سلولیت خانمها بعد از زایمان را انجام میدهد. در این گوشه بازار، بهوضوح میتوان بازار هدف مشخص را در نظر گرفت و بهراحتی به هدف زد.
یا یک نمونۀ دیگر از این نوع نیچ مارکتینگ، انتخاب یک بازار هدف مشخص برای کسب و کار است. مثلا تصمیم میگیرید، مربی برندینگ شخصی صرفا برای پزشکان باشید، یا اینکه مربی آموزش بازاریابی اینترنتی برای آرایشگران یا طراحان لباس باشید. این نوع کسب و کارها با اینکه بازار هدف گستردهای ندارند، اما بهدلیل هدفگیری دقیق، قطعا نتیجۀ خوبی میگیرند.
4. نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت
در این نوع از بازاریابی گوشهای، محصولاتی با قیمتهای خیلی بالا یا پایین ارائه میشود. با توجه به قیمت محصولات، بازار هدف محصولات یا خدمات فقط تعداد مشخصی از افراد با همان وضعیت مالی هستند. نمونۀ آن بعضی از برندهای گران قیمت و لاکچری است. مثلا برندهای عطر آمواج (Amouage) و عطر درباری کرید (creed) که محصولات آنها بسیار قیمت بالایی دارند. (اگر در بعضی از سایتهای ایرانی این محصولات را با قیمتهای متوسط دیدید، تعجب نکنید! قطعا نسخه اورجینال محصول نیستند.)
یک نمونۀ دیگر آن، جواهرات گران قیمت تیفانی است که هر کسی از پس خرید آن بر نمیآید. مشتری این محصولات تنها قشر مرفه و خاص جامعه هستند که توان مالی خرید این محصولات را دارند.
مزایای بازاریابی گوشه ای یا جا ویژه چیست؟
تا اینجا به خوبی با مفهوم نیچ مارکتینگ و انواع آن آشنا شدید. قبل از اینکه به سراغ نکات عملی و مراحل و قواعد اجرای این استراتژی برویم، بهتر است نگاهی به مزایای بازاریابی گوشهای داشته باشیم. مواردی که در ادامه مطالعه میکنید، مزیت های داشتن گوشه بازار یا استفاده از نیچ مارکت است.
1. به سرمایۀ کمی نیاز دارید
نفوذ در یک بازار وسیع قطعا کار آسانی نیست و به سرمایه و انرژی زیادی نیاز دارد. اما اگر تمرکزتان را تنها روی گوشۀ کوچکی از بازار معطوف کنید، قطعا با سرمایۀ اندک هم میتوانید کسب و کارتان را راهاندازی کنید و از آن کسب درآمد کنید. مثل بسیاری از کسب و کارهایی را که میبینیم با سرمایۀ خیلی کم از صفر شروع کرده و به جایگاه و درآمد خوبی هم رسیدهاند.
2. قدرت رقابت شما بیشتر است
همانطور که در مثالها گفته شد، در بازارهای بزرگ و یا همان اقیانوسهای قرمز، توان رقابت یک کسبوکار نوپا بسیار پایین است. اگر بخواهید وارد یک بازار بزرگ شوید، احتمالا تاب نمیآورید و ریسک شکست را باید بپذیرید. اما با ورود به یک گوشه بازار تخصصی، اقیانوس قرمز به “اقیانوس آبی” تبدیل شده و قدرت رقابت شما افزایش پیدا میکند.
به قول یکی از دوستان که مدرس بازاریابی اینترنتی بیمه (نیچ مارکت بیمه) هستند و مقالهای در زمینه انتخاب بازار هدف دارند، نیچ مارکت قدرت یک لیزر را دارد که میتواند حتی فولاد را هم سوراخ کند. اما در مقابل یک لامپ صدواتی شاید کل اتاق را روشن کند در حالیکه قدرت خاصی ندارد.
3. شناخت مخاطب سادهتر و حرفهایتر انجام میشود
شناخت مخاطب، پیش نیاز موفقیت در هر کسب و کار است. تا ندانید، مخاطبان شما دقیقا چه افرادی با چه ویژگیهای مشترکی هستند، از کجا میخواهید نیاز آنها را برطرف کنید؟ شناخت بازار هدف زمان نسبتا زیادی میگیرید. بهاین ترتیب، هر چه تعداد آن کمتر باشد، کارتان سریعتر پیش میروید. این نیز یک برگ برنده برای نیچ مارکتینگ است!
مثلا اگر بازار هدف شما فقط کسب و کارهای زیبایی خانمها باشد، با سر زدن به پیجهای آرایشی، مزون یا طراحی میتوانید به جامعه هدفتان دسترسی پیدا کنید. سپس برای شناخت کامل آنها وقت بگذارید.
4. سریعتر برند میشوید
میتوان گفت برندترین فروشگاه اینترنتی در ایران، فروشگاه دیجیکالاست و شناخته شدهترین فروشگاه در زمینه فروش موبایل mobile.ir است! این موضوع به دلیل نیچ مارکتینگی است که این فروشگاه اینترنتی در حوزه فروش موبایل انتخاب کرده است. ورود تخصصی به یک زمینه کاری، باعث میشود تا شما در بین مخاطبان آن حوزه سریعا شناسایی شده و تبدیل به یک برند شوید. همینطور این موضوع باعث افزایش سریع اعتماد مخاطبان به شما (البته در صورت وجود کیفیت خدمات و محصولات مناسب) میشود.
5. اگر سایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید؛ سئوی سایت آسانتر است
سایتهای بزرگی که در این مقاله معرفی کردیم، ماهانه هزینۀ بالایی را صرف سئوی سایت خود روی عبارتهای کلیدی مختلف میکنند. بنابراین رقابت با آنها اصلا کار راحتی نیست؛ اما جالب است بدانید که موتور جستجوی گوگل، به سایتهای تخصصی ارزش بیشتری میدهد. یعنی اینکه شانس شما برای سئو شدن روی کیوردهایی مانند “فروش قاب موبایل” یا “باتری موبایل” زمانی که به صورت تخصصی وارد حوزه آن شده باشید، بسیار بیشتر از سایتی مثل دیجی کالاست.
مزیت رقابتی و نیچ مارکتینگ چه ارتباطی بههم دارند؟
تصور کنید که شما قصد ورود به بازار فروش کیف را دارید. با کمی تحقیق در بازار و همینطور مطالعه این مقاله و اطلاع از استراتژی بازاریابی گوشهای، تصمیم میگیرید تا به صورت تخصصی کیفهایی برای مادران دارای فرزند 1 تا 3 ساله را بفروشید. مطمئنا با انتخاب این گوشه از بازار هدف بعد از مدتی میتوانید خوب بفروشید؛ اما یک سؤال! آیا شما مزیتی نسبت به دیگر رقبای بزرگتر خود دارید که مشتریان را مجاب کند که ترجیحا از شما خرید کنند؟
شما برای افزایش فروش به یک یا چند مزیت رقابتی نیاز دارید. مثلا ارائه کیفهایی که علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگیهای یک کیف معمولی، یک قسمت اضافه برای قرار دادن وسایل نوزاد را در خود دارد. همینطور میتواند، مزیتی در زمینه قیمت، کیفیت، خدمات ارزش افزوده (پیک رایگان، ارائه محصول رایگان، پشتیبانی و…) یا دیگر موارد باشد.
چطور نیچ مارکتینگ را عملی کنیم؟
با مطالعه مقاله تا به اینجا، اطلاعات بسیار خوبی دربارۀ نیچ مارکتینگ پیدا کردهاید؛ اما احتمالا هنوز دانش کافی در مورد اجرای آن را ندارید. خب حالا، نوبت به اجرای بازاریابی جاویژه رسیده است. در ادامه قدمهای پیادهسازی بازاریابی گوشه ای را با هم مرور میکنیم.
1. حوزه فعالیتتان را مشخص کنید
در قدم اول باید حوزه فعالیت خود را انتخاب کنید. ببینید که قصد دارید در کدام زمینه به فروش محصولات و خدمات بپردازید. سپس گوشه بازار هدف خود را پیدا کنید. در این مرحله، میتوانید با توجه به سرمایه، وضعیت بازار و توانمندیهایتان، یک بخش حاشیهای از بازار را برای مخاطب هدف خود انتخاب کنید. همینطور بهتر است بار دیگر بخش “انواع نیچ مارکتینگ” را مطالعه کرده تا انتخاب دقیقتری داشته باشید.
پیشنهاد میکنیم، نیمنگاهی هم به موضوع مزیت رقابتی داشته و وارد حوزهای شوید که تا به حال فعالان آن نتوانستهاند به خوبی نیاز مشتریان را رفع کنند.
2. از تحقیق بازار غافل نشوید
در بازار انتخاب شده تحقیق کرده، رقبا را مشاهده و قدرت آنها را بررسی کنید. رقبای شما ممکن است فروشگاههای بزرگ باشند، یا اینکه مغازههای کوچکی باشند که مانند شما اقدام به نیچ مارکتینگ کردهاند. نکته مهم این است که اگر در زمان تحقیق بازار، رقیب خاصی برای خود پیدا نکردید، باید بار دیگر به حوزه انتخاب شده نگاهی داشته باشید!
ممکن است محصول یا خدمت مورد نظر شما واقعا مشتری و مخاطبی نداشته باشد. به طور مثال فروش قاب موبایل به دختران ۸ تا ۱۴ سال احتمالا یکی از نیچ های بیش از حد تخصصی شده است که نمیتواند موفقیت مناسبی در بازار داشته باشد. بنابراین در مرحلۀ تحقیق بازار، باید ببینیم که کدام بخش از بازار بهترین گوشه را برای ورود ما فراهم میکند و در کوتاهترین زمان درآمد بیشتری را نصیب ما میکند.
مثلا اگر انتخاب افراد فعال در کسب و کارهای زیبایی بهعنوان گوشه بازار هدف درآمد خوبی در پی دارد؛ چون این افراد حاضرند هزینۀ زیادی بپردازند.
3. شناسایی جامعه هدف را در برنامه قرار دهید
در قدم سوم باید جامعه هدف خود را شناسایی کنید. ببینید که مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارند؟ به چه کانال و پیجهایی سر میزنند؟ کدام سایتها را بررسی میکنند؟ یا مثلا برای خرید به کدام مناطق شهر میروند؟ چه علاقمندیها و اولویتهایی دارند و بسیاری از اطلاعات دیگر. مجموعۀ این اطلاعات در شناخت مخاطب به شما کمک زیادی میکند؛ چون تا او را نشناسید، نمیتوانید جذبش کنید.
4. نیچ مارکینگ را شروع کنید!
خب حالا، میتوانید کار را شروع کنید. آغاز بهکار شما میتواند از یک فروشگاه کوچک در بازار باشد، یا حتی یک پیج اینستاگرام. یکی از حوزههای پرطرفدار و اتفاقا پردرآمد این روزها ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی، و ورود به کسب و کارهای اینستاگرامی است. نگران شروع هم نباشید، ما راهنمای شروع کسب و کار اینترنتی را در اختیار شما گذاشتهایم.
اگر الان راهاندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی کمی ذهنتان را درگیر کرده است، مقالات زیر راهنمای خوبی برای شروع به کار شماست:
همچنین یک پیشنهاد راحتتر برای شما داریم و آن استفاده از سایتساز/ فروشگاهساز سایت ساز اهرمات است. ابزاری که با کمک آن در کمتر از چند ساعت سایتتان را در اختیار خواهید داشت.
سخن آخر
فرض کنید یک تولیدی محصولات چرمی، در تولید محصولاتش فقط از چرم کروکودیل (که قیمت بالایی هم دارد!) استفاده میکند؛ در بخش نظرات برای ما بنویسید که این فروشگاه از چه نوع یا انواعی از نیچ مارکتینگ استفاده کرده است؟! همچنین خوشحال میشویم، نمونه نیچ مارکتهایی که میشناسید را به ما معرفی کنید. یا اینکه برای ما بنویسید که خودتان در چه زمینهای قصد فعالیت دارید و کدام گوشه بازار را میخواهید مال خودتان کنید؟
در ضمن، اگر در مورد راهاندازی سایت یا فروشگاه سوالی دارید، با کارشناسان ما در بخش فروش 087-34590404 داخلی 2 در ارتباط باشید.
14 دیدگاه
فرشته پریشان
موضوع بسیار خوبی رو پوشش دادید,با توجه به شرایط اقتصادی و پر ریسک بود سرمایه گذاری های بزرگ. ,افرادی که میخوان وارد حوزه ای از بازار بشن ,شاید بهترین راه براشون همین نوع مارکتینگ باشه ,به خصوص استارت اپ ها
ممنون از اطلاعات کاملتون
فاطمه شریفی
مرسی از شما و نظری که دادی فرشته جان :)
اره همینطوره، هم برای افرادی که سرمایه کافی رو ندارن مناسبه و هم کسب و کارایی که اعتبار لازم رو پیدا نکردن. یه شروع خوب و قدرتمند میتونه باشه :)
موسوی پویا
سلام بسیار عالی
علیرضا پالیزوان
سلام خسته نباشید.
به نظر شما نیچ مارکت مناسب برای حوزه رشد شخصی و موفقیت چیه؟
من به تازگی کارم رو شروع کردم در اینستاگرام و فقط میتونم محتوای متنی و عکس نوشته بسازم فعلا و دارم روی یه پکیج دستورالعمل موفقیت کارمیکنم برای فروش که ۱۰ فصله و هر فصل جدا به خریدار داده میشه و تا انتهای عملی کردن اون همراهی میکنم مشتری رو و تا هر وقت که به مشاوره نیاز بود هم میتونند از مشاوره رایگان استفاده کنند.
رقیب های قدرتمند این حوزه اقلب انگیزشی هستند و توی حوزه اموزش افراد خیلی کمی هستند که مجله طور باشند و اقلب ویدیو از خودشون میزارند و کوچ شخصی دارند و من خودم تاحالا این مدل محصول رو ندیدم اما نگرانیم رو محتوا پیج هست که من الان چطور مزیت رقابتی بسازم که از پیج های دیگه ای مثل نیید مگ و پاور فول و نهایت یادگیری و... جدا باشم خوشحال میشم بهم کمک کنید
فاطمه شریفی
سلام آقای پالیزوان.
روزتون بخیر
اول تبریک بگم که تصمیم گرفتین کسب و کار آنلاین خودتون را داشته باشین :)
ببینید ورود به چنین حوزهای معمولا کار راحتی نیست، چون خیلی از افراد این کار رو انجام میدن. ولی اگه بخواین از طریق نیچ مارکت موفق بشین من پیشنهاد میکنم روی یه بخش کوچیک تر تمرکز کنین؛ مثلا فقط مدیرای یک حوزه رو هدف بگیرین؛ یا مدرس ها، یا مثلا خانوم های شاغل و...
بعد از مدتی که تونستین به نتیجه برسین، رو بازار بزرگتر کار کنین. این خودش یه مزیت رقابتی هم محسوب میشه؛ چون دارین تخصصی رو یه گروه مشخص از بازار کار می کنین.
یا یه مزیت دیگه اینه که خودتون یا افراد واقعی رو وارد کنین و داستان موفقیت و شکست اونها رو روایت کنین.
پیشنهاد میکنم پیچ noghte_0 رو دنبال کنین. ایدهای که اخیرا پیاده کرده بسیار جالب و عالی هست.
نازنین بیات
با سلام خدمت شما و ممنون از مطالب بسیارخوبتون.من در زمینه ادیت و رتوش عکس کاملا مهارت دارم.ولی بدلیل مشکلاتی تنها در منزل میتونم کار کنم.میخواستم بدونم چطوری مهارتمو به فروش برسونم.آیا میتونم از طریق وب سایت منبع فروشی برای خودم ایجاد کنم یا نه.
فاطمه شریفی
سلام نازنین عزیز
آره چرا که نه؛ اتفاقا کارایی مثل فتوشاپ رو هر جایی از جمله توی خونه هم میشه انجامش داد. داشتن وب سایت هم میتونه بهت کمک کنه. همچنین کنارش میتونی یه پیج توی اینستاگرام هم داشته باشی. تا بتونی خودت رو بخوبی معرفی کنی و سفارش بگیری. مثلا میتونی توی اینستا یه سری ویدیوهای کوتاه آموزشی بذاری (مثل پیج ساعت شنی) یا اینکه نمونه کارهات رو بذاری. توی وب سایت هم میتونی این ویدیوها رو آپلود کنی البته طولانی تر. توی وبلاگش هم مقاله آموزشی بذار. بعد از مدتی که سایتت بالا اومد و یمقدار شناخته شدی، حتی میتونی دوره های اموزشی هم بفروشی.
خلاصه اینکه الان مهارت داشتن به تنهایی درآمد نمیاره؛ باید بتونی نشون بدی که این مهارت رو داری. ابزارش هم اینستاگرام و وب سایت هست.
امیررضا
سلام خسته نباشید من سایتی در زمینه رزرو اقامتگاه در حال اجرا دارم که حدودا ۱۵-۲۰ روز دیگه لانچ میشه . میخواستم از یه نیچ مارکت شروع کنم که بهترین حالت نیچ مارکت تو این زمینه باشه ولی نمیتونم اعتماد کنم به نیچ مارکتی که میخوام انتخاب کنم وحس میکنم باید چیز عالی تر و انتخاب کنم لطفا یه راهنمایی بکنید
فاطمه شریفی
سلام وقتتون بخیر باشه.
نیچ مارکتینگ معمولا نتیجه بخشه. ولی اینکه آیا این نیچی که انتخاب کردید مناسبه یا نه بهتره یه مدت تستش کنید و تحقیقات بیشتری در موردش انجام بدید.
شما نیچ مدنظرتون چی هست؟ چقدر در موردش آگاهی و اطلاعات دارید؟
Manager
سلام و وقت بخیر
ابتدا بابت مقالات خوب و مفیدی که میذارید تشکر می کنم
من قصد ورود به بازار محصولات خانگی رو دارم، اما محصولات کوچک (در واقع نسبتا ارزان) که بهتر بگم لوازمی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون رو پوشش نمیدم.
اگه محبت کنید ونظر تخصصیتون رو در مورد اجرای نیچ مارکتینگ بگین ممنون میشم، اینکه تا اینجای کار بنده به درستی از نیچ استفاده کردم یا جا داره باز هم روش کار کنم.
و اینکه استفاده از دو نیچ به صورت همزمان کار درستی هست یا خیر.
من سعی کردم از نیچ بر اساس قیمت و نیچ بر اساس شرایط افراد استفاده کنم
رومینا
سپاسگزارم ، عالی بود
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون بابت لطفتون
ناشناس
تشکر بابت مطالب
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از محبتتون امیدوارم با رعایت این موارد هر چه زودتر به موفقیت برسید
معین رحیمی
اگر یک تولیدی برای تولید محصولاتش فقط از چرم کروکودیل استفاده کند از استراتژی فروش فروش بر حسب قیمت و فروش بر شرایط افراد و قیمت استفاده کرده است و میتواند در بازار فروش خوبی داشته باشد.
مثلا استیو جابز وقتی اولین کامپیوتر را با استیو وزنیاک ارائه کرد به بازار توانست خیلی سریع سرمایه گذار جذب کند و شرکت اپل را تاسیس کردند و استراتژی آنها بر اساس قیمت بود و قیمت پایینی داشت و خیلی ساده بود و از استراثژی شرایط افراد هم بود و خیلی کامپیوتر ساده ای هم بود جوری که همه ی افراد میتوانستند از آن استفاده کنند.
فاطمه فرامرز
سلام من قصد ساخت یه پیج لوازم ارایش دارم اونم با توجه به راهنمایی های شما روی یه محصول خاص ، میتونین بیشتر راهنماییم کنین ؟؟
مهدی بهادرفر
سلام
چقدر خوب، امیدوارم موفق باشید.
در این مورد باید خیلی توضیح داد و توی کامنت امکانش نیست. ما توی سایت ساز اهرمات یه سری مقالات خوب و کامل برای فعالیت توی اینستاگرام داریم که لینکش رو براتون گذاشتم. این مطالب رو بخونید خیلی بهتون کمک میکنه.
https://www.MOBAHAT.xyz/site/blog/posts?q=%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85
فاطمه ظهیری
سلام ممنون بابت محتوای خوب تون. یک مثال از نیچ مارکتینگ فروشگاه کاشانه است که به طور تخصصی در زمینه شال و روسری فعالیت داره. نیچ بودن حوزه فعالیت این فروشگاه اینترنتی باعث میشه دسته بندی دقیقی از انواع و اقسام شال و روسری ها رو ارائه بده. تقریبا هر شال و روسری بخواهید تو این فروشگاه هست. شما اگر دنبال یه شال قرمز باشید تو فروشگاه های معروف دیگه گزینه های چندانی برای انتخاب ندارید ولی تو فروشگاه کاشانه قضیه فرق داره و شما باید از بین شال های قرمز کاشانه یکی رو انتخاب کنید.
مهدی بهادرفر
سلام
بله دقیقا همینطوره، نیچ بودن مزایای خیلی زیادی داره
ناشناس
سلام خسته نباشید من میخواستم در زمینه محصولات بهداشت جنسی وارد بشم ولی واقعا این زمینه بنظرم زمینه ای که هرکسی واردش نمیشه
از طرفی خرید همچین محصولاتی باعث خجالت افراد هست
من میخام این خجالت رو از مخاطبم بگیرم و روی بسته بندیم کار کنم
بنظر شما اقیانوس ابیه یا قرمز؟
مهدی بهادرفر
سلام
بله حوزه خوبی هست و با بسته بندی درست میشه خیلی راحت رقابت کرد. بهتره برای شروع از یک نوع از این محصولات شروع کنید و این طوری وارد اقیانوس آبی میشید.
شادی گل محمدی
سلام من کارمو روی لوازم ارایشی شروع کردم و. میتونم بگم کلمه نیچ رو خیلی شنیده بودم و درکش نکرده بودم تاوقتی مقاله شمارو خوندم واقعا عالی و. کامل بود ولی الان بین دوتا زمینه تردید دارم اینکه روی مراقبتی های پوست مث سرم یا ماسک کارکنم یا لوازم اولیه سالن مث مواد کاشت ناخن و...
اینکه نمیدونم اگ توزمینه پوستی کارکنم مخاطب هدفم دقیقا کیا میشن خوب هرخانمی درحدکم به پوستش اهمیت میده ممنون میشم راهنمایی کنین🤩
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از لطفتون و خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم.
هر دو زمینهای که گفتیم کاملا مناسب هستند و بسته به علاقه و دانشی که دارید یکی رو انتخاب کنید.
در مورد پوست هم جامعه هدف شما میشه تمام خانومها البته باز هم متمرکزتر میشه فعالیت کرد. یعنی مثلا در زمینه جوانسازی پوست یا رفع لک و جوش صورت
الناز نیکومنظر
سلام ممنون از مطلب خوبتون
من به تازگی فروشگاه بدلیجات ام رو راه اندازی کردم
و تمام اکسسوری های برای طرفداران یه استایل خاص هستند یعنی یه سبک خاص ومن اکسسوری های اون سبک رو میارم
آیا لازمه که باز هم ریز تر کار کنم ؟
و برای مثال فقط پیرسینگ کار کنم
می دونید تنوع محصولات زیاده و همشون پرطرفدار و انتخاب سخته
و آیا این اشکال داره که من هم انگشتر هم گردنبند و هم سایر محصولات این سبک رو بیارم؟
مهدی بهادرفر
سلام
هرچقدر ریزتر و جزییتر کار کنید قطعا بهتره
اکرم طاهری
بسیار عالی و کامل بود ممنونم ...من خیاط زنانه دوز هستم اما به دلایلی در منزل کار میکنم ومیخوام کسب و کارم رونق بگیره تا به حال پیج نداشتم اما میخام پیج بزنم و شروع کنم اما نمیدونم دقیقا چه چیزی رو تبلیغ کنم که طرفدار زیادی داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید
مهدی بهادرفر
سلام
بهترین کار این هست که همکاراتون رو دنبال کنید و ببینید که چطور فعالیت میکنن. حتی میتونید از نمونه های خارجی هم ایده بگیرید. برای تبلیغات هم میتونید از پیج هایی که به حوزه کاریتون نزدیک تر هستن استفاده کنید و اونجاها تبلیغ بدید