۳۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

گوگل ترندز چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟

فرقی ندارد مدیر وب سایت هستید، مدیر تبلیغات، مدیر بازاریابی یا متخصص سئو! عملا اگر امروز در جایگاهی از یک کسب و کار ایستاده‌اید، باید با ابزارهای مختلف گوگل، مخصوصا ابزار گوگل ترندز آشنا باشید. چراکه بعضی از داده‌های این ابزار ممکن است باعث ایجاد یک جهش بزرگ در بازاریابی‌تان شده و عملا بازدهی را چند برابر بیشتر کند. پس با من همراه باشید تا در این مقاله به زبان ساده به شما توضیح بدهم که گوگل ترندز چیست، به چه دردی می‌خورد و چطور باید از آن استفاده کرد.

Google Trends یا گوگل ترند چیست؟

گوگل ترندز

گوگل ترندز، یکی از چندین ابزار آنلاین شرکت گوگل است که به رایگان در اختیار کاربرانش قرار داده. این ابزار، به بررسی محبوبیت جستجوی کلمات مختلف در گوگل پرداخته و آماری را در مورد هر کلمه به شما می‌دهد. مثلا تصویر پایین را نگاه کنید:

آموزش کار با گوگل ترندز

همانطور که در این تصویر پیداست، گوگل ترند اینجا به ما می‌گوید که کلمه جام جهانی توسط کاربران ایرانی در کشور ما، از سال 2004 تا الان، این روند جستجو را داشته. به زبان ساده‌تر، کلمه جام جهانی همیشه یک محبوبیت اندکی داشته، اما در این 17 سال، حدودا هر 4 سال یک بار به ناگهان محبوبیتش به شدت زیاد می‌شده. در واقع همانطور که نمودار نشان می‌دهد، در خرداد ماه سال‌های 85، 98، 93 و 97، جستجوی این کلمه چند برابر می‌شده. چرا؟ چون دقیقا این‌ها زمان برگزاری جام جهانی است.

گوگل ترندز چطور کار می‌کند؟

شاید درک نحوه کارکرد گوگل ترندز کمی سخت باشد. اول از همه بدانید که این ابزار در زمان نمایش نتایج به شما، همه داده‌ها و اطلاعات را آنالیز نکرده، بلکه از روش نمونه‌گیری استفاده می‌کند. یعنی چه؟ یعنی مثلا برای بررسی میزان محبوبیت کلمه طراحی سایت آمار جستجوی همه کاربران ایرانی را آنالیز نمی‌کند، بلکه صرفا میزان جستجو بعضی کاربران را مد نظر قرار داده و بر اساس آن به‌شکل تقریبی آمار را به ما نشان داده و می‌گوید که مثلا در این 2 سال کرونا، این کلمه بیشتر از قبل جستجو شده.

مورد بعدی که باید بدانید، این است که که گوگل ترندز به‌شکل نسبی آمار را نشان می‌دهد، یعنی اگر کلمه سیمرغ را در آن جستجو کرده و به شما نمایش می‌دهد که در 17 بهمن‌ماه این کلمه عدد محبوبیت 6 را داشته، این عدد نسبت به کل جستجوها در آن منطقه، در آن تاریخ و محبوبیت قبلی خود این کلمه در گذشته نشان داده شده.

حالا اگر کلمه اسکار را با کلمه‌ای مثل «متاورس» مقایسه کنید، می‌بینید که ناگهان عدد 6 به 35 یا بیشتر یا اصلا کم‌تر تغییر می‌کند. چراکه الان یک کلمه دیگر برای مقایسه کردن به آن داده و گوگل ترندز آنها را نسبت به هم مقایسه می‌کند.

نکته: یادتان باشد که گوگل ترندز صرفا آمارش را از جستجوهای درون گوگل می‌گیرد نه چیز دیگری. بنابراین به کمک این ابزار، میزان محبوبیت جستجوی یک کلمه در گوگل را می‌سنجید نه میزان محبوبیت کلی آن را.

آیا آماری که گوگل ترندز می‌دهد، دقیق است؟

نمی‌دانم با اینکه خود گوگل هم در سایتش در مورد غیر دقیق بودن آمار گوگل ترندز صحبت کرده، چطور بعضی‌ها از این ابزار به عنوان یک ابزار به شدت دقیق استفاده می‌کنند! در هر حال، گوگل در سایتش به این موضوع اشاره کرده که به دلیل مشکلاتی در نمونه‌گیری و تقریب، ممکن است داده‌ها در نهایت نادرست یا غیر دقیق باشند. همینطور این نکته را هم گفته که سعی در فیلتر و حذف کردن جستجوهایی می‌کند که توسط ربات‌ها انجام شده اما امکان دارد در نهایت اشتباهاتی هم بر اثر این جستجوها داشته باشد.

آیا گوگل ترندز آمار جستجوی یک کلمه را به ما نشان می‌دهد؟

اگر دقت کرده باشید، نموداری که در گوگل ترندز به شما نمایش داده می‌شود، 2 محور دارد. یکی عمودی و یکی افقی، محور افقی که برای نمایش زمان است و محور عمودی برای نمایش میزان محبوبیت.

آمار گوگل ترندز

اما اگر دقیق‌تر شوید، محور عمودی یک بازه بین عدد 0 تا 100 دارد! بنابراین پاسخ منفی است. در واقع گوگل ترندز هر آمار جستجویی که از یک کلمه داشته باشد را در این محور 0 تا 100 می‌گنجاند. مثلا الان که این مقاله را می‌نویسم، هم عبارت اسکار کلمه پرجستجویی شده و هم کلمه جام جهانی. با اینکه مطمئنا کلمه جام جهانی جستجوی بیشتری از اسکار دارد، اما در بهترین حالت هر دو آنها روی نمودار تا عدد 100 بالا می‌روند و هیچ آماری از تعداد جستجو در ماه در موردشان وجود ندارد.

کاربردهای گوگل ترندز چیست؟

خب، قبل از اینکه بخواهم به شما توضیح بدهم هر گزینه در گوگل ترندز چه کاربردی داشته و چطور باید از آن استفاده کنیم، ابتدا بگذارید در مورد کاربردهای صحبت کنم.

1_ پیدا کردن محصولات محبوب

پیدا کردن محصولاتی که بسیار پرفروش هستند، خیلی کار سختی نیست، اما خب خیلی هم اهمیت ندارد! چراکه اصولا محصولات و خدمات پرفروش همیشه رقابت زیادی در حوزه‌شان دارند و عملا ورود به آنها نیاز به سرمایه زیادی دارد.

اما به کمک گوگل ترندز شما می‌توانید محصولاتی را پیدا کنید که به مرور در حال محبوب شدن هستند. یعنی محصولاتی که در گذشته محبوب نبوده‌اند، رقابت کمی داشته و الان فرصت مناسبی برای ورود به بازار آنهاست:

پیدا کردن محصولات محبوب در گوگل ترندز

مثلا همانطور که در تصویر بالا مشخص است، جستجوی این محصول در گوگل بالا رفته. بنابراین می‌توانید روی آن حساب کنید.

2_ پیدا کردن موضوعات ترندز برای تولید محتوا

اگر یک وب سایت محتوایی دارید یا اصلا از آن‌دسته کسب و کارهایی هستید که به «تولید محتوا» اهمیت زیادی می‌دهند، قطعا ترندز قرار است به دردتان بخورد. به کمک این ابزار می‌توانید با جستجوی کلمات مختلف، موضوعاتی که در حال رشد هستند را پیدا کنید.

موضوعات ترندز برای تولید محتوا

همانطور که مشخص است، اینجا گوگل ترندز به ما نشان می‌دهد که کلمه مدیتیشن در حال رشد است و محبوبیتش بیشتر شده.

3_ محبوبیت‌های فصلی را پیدا کنید!

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید یا اصلا اگر یک سایت محتوایی دارید، فرصت خوبی وجود دارد که بتوانید در بازه‌های زمانی کوتاه، مخاطبان زیادی را به سایت‌تان دعوت کنید.

پیدا کردن کلمات محبوب در گوگل ترندز

همانطور که مشخص است، اینجا ترندز به ما نشان داده کلمه هدیه ولنتاین در هر سال و در یک بازه زمانی به شدت محبوب می‌شود. پس با یک برنامه‌ریزی می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های «سئو سایت فروشگاهی» سال بعد روی این کلمه رتبه داشته باشید. همینطور می‌توانید برای تبلیغات در آن زمان برنامه‌ریزی کنید.

4_ پیدا کردن میزان محبوبیت یک محصول در یک منطقه!

مورد بعدی که شاید بتوانید برای آن از گوگل ترندز کمک بگیرید، این است که محبوبیت یک محصول یا خدمات در یک استان از کشور را پیدا کنید!

موضوعات محبوب در یک منطقه از طریق گوگل ترندز

در واقع اینجا گوگل ترند در حال نشان دادن میزان محبوییت جستجوی کلمه قاب موبایل در استان‌های مختلف کشور است. البته نه به عنوان یک آمار کاملا دقیق، اما می‌توانید از آن در گوشه‌ای از تحقیق بازارتان کمک بگیرید.

5_ استفاده از گوگل ترندز برای آپدیت محتوا

به طور کلی گوگل از همان ابتدا هم به بروزرسانی کردن محتواها علاقه زیادی داشت و به مقالاتی که بروز می‌شدند بیشتر توجه می‌کرد. این موضوع بعد از رونمایی از الگوریتم تازگی محتوا بیشتر هم شد.

با توجه به این، امروز کسب و کارها دائم محتواهای سایت‌شان را بروز می‌کنند. اما این چه ربطی به ترندز گوگل دارد؟ در واقع به کمک این ابزار و بررسی علاقه فصلی مخاطبان، می‌توانید زمان بروزرسانی محتوا را دقیقا به همان وقتی موکول کنید که جستجوی آن زیاد شده.

مثلا اگر به کمک ترندز متوجه شدید عبارت آموزش "روغن‌کاری زنجیر دوچرخه" در ماه خرداد بیشتر جستجو می‌شود، دقیقا در همان زمان محتوای‌تان را بروز می‌کنید تا بیشتر مورد توجه گوگل و حتی شاید مخاطب قرار بگیرید.

6_ بررسی رقبا

یکی دیگر از کارهای جالبی که به کمک این ابزار قابل انجام است، آنالیز رقبا در برندسازی است. تصویر پایین را مشاهده کنید:

بررسی رقبا در گوگل ترندز

همانطور که مشخص است، اینجا گوگل به شما نشان داده که عملا وب سایت ترب نسبت به ایمالز بسیار محبوب‌تر است. حالا با تغییرات این نمودار در آینده، مدیران ایمالز می‌توانند در مورد محبوبیت‌شان نسبت به ترب باخبر شوند.

7_ موج‌سواری!

موج‌سواری یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید در بازاریابی محتوایی اجرایش کنید. در این تکنیک سعی می‌کنید روی موضوعات محبوب روز سوار شده و به کمک‌شان، هم مخاطبان را به سایت دعوت کنید و هم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فالوور بگیرید.

کار با گوگل ترندز

مثلا همانطور که در تصویر بالا مشخص است، این پیج با ربط دادن موضوع محبوب آن روز، یعنی صحبت‌های یک مجری به موضوع کاری خودش، توانسته یک پست محبوب و پرمخاطب بسازد. بنابراین یکی از اقدامات مهمی که دارید، این است که همیشه حواس‌تان به اخبار بوده و ترندهای داغ را بررسی کنید.

8_ تولید ویدیو در یوتیوب

به دلیل اینکه به تازگی کاربران ایرانی زیادی به یوتیوب هجوم برده‌اند، بسیاری از کسب و کارهای کشور از آن استفاده می‌کنند. حالا نکته اینجاست که در گوگل ترندز بخشی وجود دارد که به کمکش می‌توانید آمار جستجو در سایت یوتیوب را بررسی کنید.

بنابراین تمامی کاربردهایی که تا الان گفته شد، از پیدا کردن موضوعات پرمخاطب تا موضوعات فصلی، برای استفاده در یوتیوب هم به کار شما می‌آید.

9_ تحقیق کلمات کلیدی به کمک گوگل ترندز

در آخر اجازه بدهید اشاره‌ای هم به قابلیت «تحقیق کلمات کلیدی» با گوگل ترندز داشته باشم. اول از همه بگویم که این فرآیند در سئوی سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد، اما خب راستش من شخصا از ترندز برای انجامش کمک نمی‌گیرم! چرا؟ چون خیلی به آمار آن اعتماد ندارم و طبق بررسی‌های خودم، به این نتیجه رسیدم که اصلا آمار گوگل ترندز خیلی به درد این کار نمی‌خورد. در هر حال، برای اینکه اطلاعات بیشتری داشته باشید کمی توضیح در موردش می‌دهم:

پیدا کردن موضوعات مرتبط

نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

تحقیق کلمات کلیدی با گوگل ترندز

در واقع من اینجا کلمه کاسه تبتی را در گوگل ترندز جستجو کردم. همانطور که مشخص است، این ابزار به من برای پیدا کردن کلمات مرتبط به آن و همینطور حوزه‌های مربوط کمک می‌کند.

مقایسه محبوبیت

خیلی از مقالات سطح وب می‌گویند برای اینکه بفهمید یک کلمه کلیدی چقدر نسبت به یک کلمه دیگر جستجویش بیشتر یا کم‌تر است، از ترندز استفاده کنید.

مقایسه کلمات در گوگل ترندز

مثلا اینجا گوگل ترند به ما می‌گوید که کلمه خرید کاسه تبتی کم‌تر از کاسه تبتی جستجو می‌شود. در هر حال من این راهکار را استفاده نمی‌کنم. چرا؟

چون اول از همه به آمار ترندز گوگل و حتی خود ابزار کیورد پلنر گوگل هم اعتماد ندارم و البته بارها متوجه اختلاف آمار هر دوی‌شان با واقعیت شده‌ام.

در درجه دوم هم به نظرم این کار خیلی درست نیست، چون در سئو باید در هر حال روی همه این کلمات مرتبط وب سایت‌تان را سئو کنید و خیلی تفاوت خاصی ندارد که این عبارت بیشتر جستجو می‌شود یا عبارت نزدیک به آن. مخصوصا که بسیاری از عبارات فارغ از جستجوی اندک‌شان، نرخ تبدیل پایینی داشته و تا وقتی بازدهی‌شان را تست نکنید، نمی‌توانید در موردشان تصمیم دقیق بگیرید. (نظر شخصی من است نه یک قانون.)

آموزش کار با گوگل ترندز

خب، بعد از همه این‌ها اجازه بدهید بالاخره به سراغ خود ابزار رفته و ببینیم منوها و گزینه‌های مختلفی که در آن وجود دارند، هر کدام چه کاربردی خواهند داشت.

صفحه اصلی

اول از همه می‌توانید با ورود به این صفحه، وارد صفحه اصلی گوگل ترندز شوید. در این صفحه و قبل از اینکه کلمه‌ای را جستجو کنید، ابزار یک‌سری آمار به شما می‌دهد که البته برای ما ایرانی‌ها کاربرد خاصی ندارد.

صفحه اصلی گوگل ترندز

مثلا اینجا گوگل به ما می‌گوید که در 7 روز گذشته کلمه جام جهانی بسیار محبوب شده، اینکه در ایالت‌های مختلف آمریکا علاقه به کلمه فوتبال بیشتر بوده یا فوتبال آمریکایی و اینکه در ایالت‌های این کشور، کدام سلبریتی محبوبیت بیشتری در گوگل داشته.

کمی پایین‌تر، گوگل لینک یک‌ ویدیو را قرار داده که هر سال نسبت به جستجوهای پرطرفدار سال قبل ساخته می‌شود.

گزینه‌های گوگل ترندز

ادامه صفحه هم به همین شکل، در مورد موضوعات مختلف محبوب در کشورهایی غیر از ایران به شما اطلاعاتی می‌دهد.

کادر جستجو

خب، به بالای صفحه برگردیم. در اینجا ابتدا باید از گزینه سمت چپ بالا، کشور را روی ایران بگذارید، سپس در کادر جستجو کلمه مورد نظرتان را جستجو کنید.

جستجو در گوگل ترندز

به این ترتیب به یک صفحه دیگر وارد می‌شوید:

آموزش گوگل ترندز

اینجا روند جستجوی کلمه مورد نظر به شما نمایش داده شده. همانطور که مشاهده می‌کنید، یک‌سری منو هم اینجا وجود دارد:

نحوه کار با Google Trends

کشور: اگر آمار دقیق‌تری می‌خواهید، بهتر است این گزینه را روی سراسر جهان بگذارید چراکه اغلب ایرانی‌ها با VPN و فیلترشکن کلمات را جستجو می‌کنند.

زمان: می‌توانید فیلتر زمان را روی موارد مختلفی بگذارید. از 1 ساعت گذشته تا 5 سال گذشته و در نهایت از سال 2004 تا الان.

دسته‌بندی: به کمک این فیلتر می‌توانید جستجوها را به دسته‌بندی‌های مختلف محدود کنید. به این ترتیب محبوبیت کلمه شما صرفا در یک حوزه خاص نشان داده می‌شود. مثلا محبوبیت جستجوی کلمه شیر فقط در زمینه ورزش.

جستجو: در این کادر می‌توانید جستجوها را به جستجوی وب، تصاویر، اخبار، جستجوی یوتیوب و خرید گوگل محدود کنید.

جستجوی کلمات در Google Trends

بعد از همه اینها، اگر قصدتان مقایسه کردن چند کلمه را با هم دارید، می‌توانید روی گزینه + کلیک کرده و کلمه مورد نظر را اضافه کنید و اینتر را بزنید.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که گوگل ترندز چیست، چطور باید از آن استفاده کرد چه کاربردهایی دارد. در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر یک مدیر و صاحب کسب و کار هستید و هنوز وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی نشده‌اید، حتما از تست رایگان و 7 روزه فروشگاه ساز اهرمات استفاده کنید و در کمتر از 2 دقیقه سایت تان را تحویل بگیرید! اگر هم سوالی در مورد گوگل ترندز دارید، در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

مطلب خوبی بود بازم از این نوع مطالب بگذارید مرسی

سلام
ممنون از لطفتون، قطعا در آینده بیشتر از این دست مطالب میذاریم

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
087-34590404 داخلی 2