۳۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

نرخ تعامل چیست و چطور درآمد شما را بیشتر می‌کند؟

فرقی ندارد هدف‌تان افزایش فروش باشد، بخواهید فالوورهای‌تان را افزایش بدهید یا اصلا بخواهید با قیمت مناسب پیج‌تان را بفروشید. در هر حال باید بدانید که نرخ تعامل اینستاگرام چیست، چطور محاسبه شده و چگونه باید آن را افزایش بدهیم.

به زبان دیگر اگر با موضوع تعامل در این شبکه اجتماعی آشنا نباشید، نمی‌توانید بازاریابی موثری در آن داشته باشید. یکی از راه‌های افزایش تعامل کاربران این است که پیج شما بهینه باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنم حتما مقاله «برای جذب فالوور بیشتر، پیج‌تان را بهینه کنید» را مطالعه کنید. پس در این مقاله با من همراه باشید تا همه چیز را در مورد نرخ تعامل اینستاگرام یاد گرفته و با تکنیک‌های افزایش آن آشنا شوید.

نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟

نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟

ببینید، تعامل به معنی درگیری و ارتباطی است که مخاطبان با شما و برندتان دارند. حالا زمانی که صحبت از تعامل اینستاگرام می‌شود، باید ببینیم اصلا در اینستاگرام مخاطبان چطور می‌توانند با ما تعامل داشته باشند. به طور کلی روش‌ها و فاکتورهای تعامل در اینستاگرام اینها هستند:

  • لایک،
  • کامنت،
  • اشتراک‌گذاری پست،
  • ارسال دایرکت،
  • ذخیره کردن پست‌ها،
  • ریپلای کردن روی استوری‌های شما،
  • کلیک روی لینک بیو،
  • کلیک روی لینک استوری،
  • استفاده از اسم برند شما در پیج‌های دیگر،
  • لینک دادن به پیج شما در دیگر پیج‌ها،
  • و... .

پس عملا تا اینجا فهمیدیم که تعامل در اینستاگرام چیست. اما یک سوال مهم‌تر، اصلا چرا تعامل اهمیت دارد؟

چرا تعامل در اینستاگرام اهمیت دارد؟

به طور کلی در اینستاگرام تعامل به 2 دلیل اهمیت دارد. اول از همه اینکه الگوریتم‌های اینستاگرام نسبت به تعامل یک پیج تصمیم به رشد دادن یا ندادن آن می‌گیرند. این یعنی اگر پستی که منتشر کرده‌اید هم لایک و کامنت بالایی داشته و هم دیگر فاکتورهای تعامل را دریافت کند، الگوریتم‌ها در ابتدا آن را به بخش اکسپلور یا همان ذره‌بین برده، سپس در هشتگ‌هایی که پایینش قرار داده‌اید هم رتبه خوبی برای پست در نظر می‌گیرند. عملا به این ترتیب تعامل پست باعث افزایش میزان فالوورهای‌تان می‌شود.

اما دلیل دومی که به خاطرش به تعامل اینستاگرام اهمیت می‌دهیم، بحث ارتباط مخاطبان با برند است. در واقع همانطور که در مقاله «وبینار چیست» هم گفتم، هر چه مخاطبان و کاربران با یک برند تعامل بیشتری داشته باشند، ارتباط‌شان نزدیک‌تر خواهد شد و در نهایت راحت‌تر اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین هر چه بتوانیم نرخ تعامل اینستاگرام را افزایش بدهیم، آمار فروش‌مان هم بیشتر می‌شود.

آموزش محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

آموزش محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

اگر می‌خواهید به طور میانگین تعامل یک پیج اینستاگرامی را حساب کنید، باید ابتدا میانگین کامنت و لایک چند پست آخر را به دست بیاورید. مثلا اگر 20 پست آخر پیج مورد نظر تعداد لایک‌هایی بین 1500 تا 2000 داشته و حدودا بین 20 تا 30 کامنت هم می‌گیرد، می‌توانید تعداد لایک را 1700 و کامنت را 25 در نظر بگیرید.

حالا این 2 عدد را با هم جمع زده، تقسیم بر تعداد کل فالوورهای پیج کرده و در نهایت آن را در عدد 100 ضرب کنید تا بتوانید نتیجه را به درصد مشاهده کنید. اجازه بدهید یک مثال دقیق بزنم:

آموزش محاسبه اینگیجمنت ریت

در تصویر بالا، پیج اینستاگرامی oberlo را مشاهده می‌کنید. طبق اطلاعاتی که در خود سایت صاحب اکانت وجود دارد، به طور میانگین هر پست آنها 733 لایک و 31 کامنت می‌گیرد.

نکته: برای پیدا کردن میانگین لایک یک پست، تعداد لایک 20 پست آخر را با هم جمع کرده و تقسیم بر همان 20 کنید. برای کامنت هم به همین ترتیب.

همانطور که در فرمول هم گفتم، در ابتدا باید میانگین لایک و کامنت را با هم جمع کنیم. پس 733 + 31 برابر است با 764. بعد از این، عدد را بر کل فالوورها که 63200 است تقسیم می‌کنیم. 764 تقسیم بر 63200 برابر است با 0.012 در نهایت این عدد را در عدد 100 ضرب می‌کنیم. نتیجه برابر است با "1.2" که این عدد، میزان تعامل پیج را نشان می‌دهد.

محاسبه نرخ تعامل پیج با ابزارهای رایگان

علاوه بر فرمول بالا، شما می‌توانید میزان تعامل پیج‌تان را به کمک یک‌سری ابزارهای رایگان هم بسنجید. مثلا ابزار phlanx یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌تواند نرخ تعامل پیج شما را بررسی کند.

محاسبه نرخ تعامل پیج با ابزارهای رایگان

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، الان این ابزار میزان تعامل پیج اینستاگرام ما را بررسی کرده و نشان می‌دهد.

نرخ تعامل خوب در اینستاگرام چقدر است؟

همانطور که بالاتر مشاهده کردید، اصولا نرخ تعامل در اینستاگرام حول اعدادی مثل 1 تا 2 درصد یا حتی اعداد اعشاری کم‌تر از 1 می‌چرخد! شاید با خودتان بگویید احتمالا پیج‌هایی که من برای بررسی و مثال انتخاب کرده‌ام، پیج‌های خوبی نیستند و تعامل کمی دارند.

اما خب راستش را بخواهید چنین نرخ‌های تعاملی اتفاقا آمار خوبی هستند! در واقع در اینستاگرام اصولا نرخ تعامل بین 1 الی 3 درصد یک نرخ خوب محسوب می‌شود. به طور دقیق‌تر، در تصویر پایین میانگین یک نرخ تعامل خوب با توجه به تعداد فالوورهای پیج را مشاهده می‌کنید:

نرخ تعامل خوب در اینستاگرام چقدر است؟

طبق اطلاعاتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به طور اصولی در اینستاگرام هر چه تعداد فالوورها بیشتر شود، تعامل کاهش پیدا می‌کند.

چرا باید نحوه محاسبه نرخ اینگیجمنت اینستاگرام را بلد باشیم؟

خب، ببینید به طور کلی ما 2 هدف از محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام داریم:

هدف اول احتمالا این است که ببینیم آیا نرخ تعامل پست‌ها و پیج‌مان آنقدر مناسب هست که الگوریتم‌ها ما را به اکسپلور برده و باعث افزایش رشدمان شوند؟ اگر هدف شما هم این است باید این نکته مهم را بدانید که هنوز هیچ کس نمی‌داند الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی دقیقا از چه فرمولی برای محاسبه نرخ تعامل استفاده می‌کنند! بنابراین خیلی به این موضوع امیدوار نباشید.

اما هدف دوم احتمالا بررسی نرخ تعامل اینستاگرام برای خرید یا فروش پیج است. در واقع یکی از فاکتورهایی که حین خرید یک پیج اینستاگرام باید به آن دقت کنید، این است که این پیج چقدر تعامل دارد. بررسی تعامل به شما کمک می‌کند بفهمید اولا پیج مورد نظر فالوور فیک زیادی دارد یا نه و دوما اینکه اصلا خرید آن کار به صرفه‌ای است یا قرار است پیجی با مخاطبان نه‌چندان علاقه‌مند خریداری کنید؟

چرا نباید زیاد برای بررسی نرخ تعامل در اینستاگرام وسواسی شوید؟

اجازه بدهید قبل از اینکه به سراغ بخش دوم مقاله برویم، ابتدا این نکته مهم را به شما توضیح بدهم:

ببینید، در اینکه تعامل اینستاگرام مهم‌ترین فاکتور موفقیت در این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود، هیچ شکی نیست. اما باید دقت کنید که روش‌ها و فرمول‌های محاسبه نرخ تعاملی که ما در اختیار داریم، دقت بسیار پایینی دارند! چراکه ما در بهترین حالت می‌توانیم به لایک، اشتراک‌گذاری و تعداد فالوورهای پیج دقت کرده و از آنها در فرمول استفاده کنیم.

اما خود اینستاگرام به آمار دیگری مثل تعداد ذخیره، اشتراک‌گذاری، دیده‌شدن، زمان ماندگاری کاربران روی پست و... توجه می‌کند. حالا به دلیل اینکه ما این آمار را در اختیار نداریم، قطعا نمی‌توانیم به طور دقیق نرخ تعامل را حساب کنیم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه روی حساب کردن نرخ تعامل وسواس نشان بدهید، صرفا به فکر تکنیک‌هایی برای افزایش آن باشید.

آموزش تکنیک های افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام

آموزش تکنیک های افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام

خب عملا تا اینجا هر پیش‌نیازی که لازم بود را در مورد نرخ تعامل اینستاگرام یاد گرفتید. پس اجازه بدهید به سراغ بخش اصلی رفته و تکنیک های افزایش اینگیجمنت اینستاگرام را به شما آموزش بدهم.

1_ پست چند اسلایدی بسازید

طبق تحقیقات مختلف در اینستاگرام، پست‌های چند اسلایدی بازدهی بسیار بیشتری نسبت به پست‌های تک اسلایدی دارد. مثلا متخصصان خود سایت hootsuite متوجه شدند که پست‌های چند اسلایدی در پیج اینستاگرام‌شان بیشتر از 3 برابر تعامل بیشتری جذب می‌کند.

مخصوصا که به تازگی اینستاگرام پست‌های چند اسلایدی بعضی پیج‌ها را به جای 1 بار، 2 بار در بخش home یا همان فید به کاربران نمایش می‌دهد.

2_ به طراحی تصاویر دقت کنید

شاید نکته پیش پاافتاده‌ای به نظر برسد، اما در هر حال اینستاگرام یک رسانه تصویری است و اگر دقت کنید، رقبای شما به شدت در زمینه طراحی تصاویر جذاب، تلاش کرده و می‌کنند.

با توجه به این، انتشار یک‌سری تصویر با طراحی نه‌چندان جذاب، نمی‌تواند نتیجه‌ نهایی خوبی داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنم برای طراحی تصاویر و همینطور کاور ویدیوها زمان زیادی صرف کنید. در این زمینه قطعا یک طراح گرافیست حرفه‌ای کمک زیادی به شما می‌کند.

نکته: تصاویر خیلی شلوغ کم‌تر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد، بنابراین در عین سادگی تصاویر جذابی بسازید.

3_ از ویدیو کمک بگیرید

افزایش نرخ تعامل با ویدیو

قبلا در مقاله «ویدیو مارکتینگ» به طور مفصل در مورد ارزش ویدیوها و تاثیر زیاد آنها در بازاریابی اینترنتی صحبت کردم. اما زمانی که صحبت از بازاریابی در اینستاگرام باشد، باید بدانید که ویدیوها نقش بسیار پررنگی‌تری پیدا می‌کنند.

طبق آمار منتشر شده در سایت adespresso، ویدیوها در اینستاگرام چیزی نزدیک به 38 درصد تعامل بیشتری جذب می‌کنند! به همین دلیل هم هست که امروزه اغلب پیج‌های بزرگ اینستاگرامی بخش اعظمی از فعالیت‌شان را برای تولید محتوای ویدیویی صرف می‌کنند.

نکته: حین ساخت ویدیو در اینستاگرام، به کاور ویدیو، به 15 ثانیه ابتدای ویدیو و به درخواستی که در انتهای ویدیو از کاربر دارید (درخواست اشتراک‌گذاری و...) دقت زیادی کنید.

4_ کپشن تکراری ننویسید!

یکی از فاکتورهای تعامل که خود الگوریتم‌های اینستاگرام به آن دقت می‌کنند، میزان زمانی است که کاربران روی پست‌های شما می‌گذارند. این یعنی اگر بتوانید علاوه بر تصویر یا ویدیو، مخاطبان را درگیر مطالعه کپشن هم کنید، احتمال موفقیت‌تان افزایش پیدا می‌کند.

اما چطور چنین کاری کنیم؟ خب به نظر من مهم‌ترین راهکار این است که مثل اغلب پیج‌ها، کپشن تکراری ننویسید! در واقع اگر دقت کنید خیلی از پیج‌های اینستاگرامی متنی در کپشن می‌نویسند که عملا با مفاهیم مشاهده‌شده در خود تصویر یا ویدیو، تکراری است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

اما اگر شما متن کپشن را هم همراه با یک سوژه جذاب دیگر بنویسید، احتمال خوانده‌شدنش بالا می‌رود. مثلا اگر پست، یک ویدیو در مورد نحوه ساخت قهوه با دستگاه اسپرسوساز است، در کپشن توضیحاتی در مورد قدرت این دستگاه، قیمت، سال ساخت یا... اش بنویسید. در مقاله «چگونه برای پست‌های‌مان یک کپشن جذاب بنویسیم؟» نکات دیگری در مورد کپشن نویسی گفته‌ایم که حتما به دردتان می‌خورد.

5_ محتوای قابل ذخیره‌سازی بسازید!

ببینید، اینستاگرام به طور کلی یک شبکه اجتماعی برای انتشار محتواهایی است که در زمان کوتاهی دیده شده و باعث سرگرمی مخاطب شوند. اما در عین حال، می‌توان از آن برای آموزش هم استفاده کرد، البته به شرطی که پست‌های آموزشی که منتشر می‌کنید زمان کوتاهی داشته و بتوانند مخاطب کم‌حوصله اینستاگرامی را جذب کنند.

اما در بعضی مواقع شما مجازید که بدون نگرانی بابت زمان، یک محتوا منتشر کنید. چه زمانی؟ وقتی که مطمئن باشید موضوع پست واقعا جذاب است و جذابیتش باعث می‌شود مخاطبان نتوانند به راحتی از آن بگذرند. (مثلا یک ویدیو 10 دقیقه‌ای در مورد جنگ سورنا با رومیان در سلسله پارت‌ها)

در اغلب مواقع محتواهای آموزشی طولانی یا حتی کوتاهی که موضوعش بسیار مهم بوده و مخاطب نتواند در ذهنش آن را نگاه‌داری کند، توسط کاربران ذخیره می‌شود. و خب این ذخیره‌سازیِ پست هم تعامل پیج شما را بالا می‌برد. برای تولید محتوای مناسب پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله «چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام» را مطالعه کنید.

6_ لایو بگذارید

بیشتر کردن نرخ تعامل با لایو اینستاگرام

ببینید، اغلب تکنیک‌هایی که تا اینجا به شما توضیح دادم، باعث می‌شود مخاطبان با پست شما تعامل بیشتری داشته باشند. اما لایو گذاشتن از آن تکنیک‌هایی است که ارتباط و دوستی کاربران با برند شما را افزایش می‌دهد.

در صورتی که ارتباط کاربران با برند شما بیشتر شود، عملا آنها را به افرادی تبدیل کرده‌اید که برای مشاهده پست‌های شما به اینستاگرام سر زده و هر طور شده، با محتواهای جدیدتان ارتباط برقرار می‌کنند.

پس حتما در ماه 1 الی چند لایو اینستاگرامی با موضوعات مختلف برگزار کنید، سعی کنید در آنها ارتباط دوستانه‌ای با مخاطبان داشته باشید، از شوخی‌های کلامی ریز و درشت برای بهبود این ارتباط کمک گرفته و حتما بخشی از لایو را به پرسش و پاسخ اختصاص بدهید.

7_ محتوای شاد به اشتراک بگذارید

نمی‌دانم این موضوع صرفا مربوط به ایران است یا کل دنیا، اما می‌دانم محتواهای شاد و موزیکال به شدت در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند.

البته منظورم این نیست که فردا یک ترانه ایرانی را در پیج‌تان منتشر کنید، بلکه منظور ویدیوها یا انیمیشن‌هایی است که به طور اختصاصی برای برند شما با ترانه‌های جذاب ساخته شده.

8_ پست‌های‌تان را منقضی نکنید

ببینید، بر خلاف وب سایت که در آن یک مقاله تولید می‌کنید، مقاله در گوگل رتبه گرفته و همیشه بازدید جذب می‌کند، در اینستاگرام محتواهای شما بعد از انتشار، بسیار کم دیده می‌شوند. چراکه اصولا مخاطبان چند پست ابتدای پیج را مشاهده کرده و پست‌های قبلی دیگر مورد توجه آنها قرار نمی‌گیرد.

حالا جالب اینجاست که گاهی مواقع تولید محتوا در اینستاگرام حتی از تولید محتوا در سایت زمان بیشتری می‌خواهد! با توجه به این، پیشنهاد می‌کنم اجازه ندهید زحماتی که برای یک پست کشیده‌اید، اینقدر ساده و سریع از دست برود. چطور؟ خب 2 راه دارید:

راه اول این است که بعد از مدتی پست‌های محبوب را دوباره در بخش استوری منتشر کرده و از مخاطبان بخواهید آن را مشاهده کنند. به این ترتیب مخاطبان جدید و همینطور مخاطبانی که قبلا پست را مشاهده نکرده‌اند، دوباره به سراغش رفته و خب تعامل آنهم افزایش پیدا می‌کند.

افزایش نرخ تعامل با محتوای مناسب

راه دوم هم این است که اصلا خود پست را دوباره در پیج‌تان منتشر کنید! در این شرایط هم در صورت جذاب بودن پست، ممکن است دوباره مورد توجه قرار بگیرد. (از این تکنیک زیاد استفاده نکنید.)

9_ نحوه کار با قابلیت‌های استوری را یاد بگیرید

استوری اینستاگرام یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های این شبکه اجتماعی است و خود اینستاگرام هم دائما ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند. اگر نحوه کار با استوری را بلد باشید، می‌توانید در جذب و افزایش تعامل بسیار موفق عمل کنید. مثلا استفاده از قابلیت‌های نظرسنجی، پرسش و پاسخ و... هم می‌تواند باعث شود مخاطبان به شما علاقه بیشتری پیدا کنند و هم اینکه شما ارتباط بیشتری با آنها بگیرید.

در مقاله «استوری چیست؟ راهنمای افزایش فالوور و فروش با استوری» به طور مفصل در مورد استوری اینستاگرام و تاثیر آن در کسب و کارهای مختلف توضیح داده‌ایم.

10_ قبل از انتشار پست، کمپین بگذارید!

به نظر من یکی از مهم‌ترین تکنیک های افزایش تعامل اینستاگرام، کمپین رفتن در استوری است. یعنی چه؟ در این تکنیک شما قبل از اینکه پستی را منتشر کنید، ابتدا در مورد موضوع آن یک رشته‌ استوری در پیج می‌گذارید.

مثلا در یک پیج آموزش تاریخ، یک رشته استوری در مورد اینکه داعش از چه سالی به وجود آمده و چه فعالیت‌هایی در کشورهای جهان داشته‌اند؟ حالا در میان این رشته‌ استوری یا در انتهای آن، پست جدیدتان را با موضوع "رهبر داعش کیست" منتشر کرده و این پست را در استوری منتشر می‌کنید.

به این ترتیب ‌اولا ذهن مخاطبان برای مشاهده چنین پستی آماده و حتی کنجکاو شده. دوما هم توانسته‌اید به کمک استوری مخاطبان بیشتری را همراه خودتان کنید و ناگهان آنها را به مطالعه پست ترغیب می‌کنید. در نهایت این کار تعامل اینستاگرام و پست شما را بسیار بالا می‌برد.

11_ خودتان هم در اینستاگرام فعالیت کنید

نکته دیگر: خودتان هم در اینستاگرام برای جذب تعامل بیشتر فعالیت کنید. این یعنی هر از گاهی به سراغ لیست مخاطبان‌تان بروید، استوری آنها را مشاهده کنید، زیر پست‌های‌شان کامنت بگذارید، به استوری‌های‌شان جواب بدهید و... .

این کارها علاوه بر اینکه به اینستاگرام نشان می‌دهد یک اکانت فعال هستید، باعث می‌شود به عنوان یک برند مردمی شناخته شده و با مخاطبان ارتباط بهتری ایجاد کنید.

12_ از آمار Insights اینستاگرام کمک کنید

آمار Insights اینستاگرام

توضیح عکس: اطلاعات بخش Insights در اینستاگرام به شما می‌گوید مخاطبان‌تان بیشتر چه جنسیتی دارند؟ چه زمانی از روز فعالیت می‌کنند؟ کدام محتواها را دوست دارند و... .

اگر اکانت‌تان بیزینسی بوده و بیشتر از 100 نفر فالوور داشته باشید، اینستاگرام در بخش Insights، یک‌سری آمار مهم به شما می‌دهد. اینکه فالوورهای‌تان در چه زمانی از هفته بیشترین فعالیت را دارند، در کدام ساعات بیشتر در اینستاگرام هستند و... در واقع با توجه به این آمار می‌توانید مخاطبان‌تان را راحت‌تر شناخته و به‌شکلی محتوا منتشر کنید که بیشتر مورد توجه آنها قرار بگیرد.

نرخ تعامل بالاتر باعث افزایش درآمد می‌شود

در مقاله «آموزش اینستاگرام مارکتینگ و بازایابی اینستاگرام» به شما گفتیم که اینستاگرام نقش مهمی در افزایش فروش محصولات دارد. اگر در اینستاگرام فعالیت کنید، مشتریان بیشتری با شما آشنا می‌شوند. حالا برای فروختن محصول به این مشتریان باید نرخ تعامل پیج‌تان را بالا ببرید. چه یک بلاگر باشید و چه فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام تاسیس کرده باشید، نرخ تعامل بالا به معنای موفقیت کسب و کارتان است. نرخ تعامل بالا یعنی مخاطب خودش را با محتوای شما درگیر می‌کند و همین مسئله یعنی در مسیر درستی قرار دارید.

به عنوان کلام آخر؛ اگر از اینستاگرام به عنوان یک مسیر رشد و افزایش درآمد کسب و کارتان استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم حتما با یک بودجه اندک هم که شده اقدام به طراحی سایت و بازاریابی اینترنتی در آن بکنید. چراکه در صورت فعالیت صحیح در وب سایت، آمار فروش به خوبی بالا رفته و می‌توانید بازدهی خوبی از آن بگیرید.

افزایش درآمد با بالا بردن نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی

اگر دوست داشتید فقط برای امتحان کردن، به صفحه سایت ساز در سایت ساز اهرمات سر بزنید و در کم‌تر از 2 دقیقه با انتخاب قالب دلخواه، یک سایت حرفه‌ای تحویل بگیرید. در ضمن برای ساخت این سایت تا 7 روز نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب فهمیدیم که نرخ تعامل اینستاگرام چیست، چطور حساب می‌شود و چطور باید آن را افزایش دهیم. در آخر اگر راهکاری برای افزایش تعامل اینستاگرام می‌شناسید که در این مقاله معرفی نشده، خوشحال می‌شوم در بخش نظرات آن را به من و بقیه مخاطبان معرفی کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

2 دیدگاه

مطلب بسیار خوب و جالبی بود

مرسی جالب بود ممنونم

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
087-34590404 داخلی 2